tisdag, maj 05, 2009

Ny kaoga

Gustav gillade!


Idag blev vi lita fikasugna igen. Och fast att finaste P tycker att vi äter vääääldigt mycket kakor (höhö) så bakade vi igen idag! Världens bästa sysselsättning med en treåring faktiskt och den där sänghimlen jag skrev om när vi planterade frön fanns där på riktigt idag. Det var jättemysigt! Vi bakade tigerkaka, en riktig klassiker och detta är receptet jag använde! Alla nöjda och glada. Det som är kvar tar jag med till vårt staff meeting imorgon. Det imponerar nåt otroligt på skottar att baka så jag har som en helgongloria runt mig när jag har med hembakat. Och imorgon känns som en bra dag för en gloria.


Ingredienser
200 g smör
2 ½ dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Tillagning
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en sockerkaksform.
Vispa sockret och smöret pösigt med en elvisp.
Blanda i äggen ett och ett under omrörning.
Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt till smörblandningen tillsammans med mjölken.
Blanda en tredjedel av smeten med kakaon.
Blanda två tredjedelar av smeten med vaniljsockret.
Lägg hälften av den ljusa smeten underst i formen, sen den mörka smeten och sist den ljusa igen. Dra med en gaffel genom smeten för att skapa marmoreringen.
Grädda i nedre delen av ugnen c:a 40-45 minuter. Prova med en sticka så den är torr.

11 kommentarer:

Elin sa...

mums! farligt att du lägger ut recept på detta sätt!;)

Annelie sa...

Bexz bakar just nu. Dumle-kakor!!!

Emmama sa...

Elin: Hehe, sorry.. :)

Annelie: Vad GOTT! Jag är ju dumlegalen som du vet! Recept, tack! Kram!

Taina sa...

Mumsigt! Det måste ha varit 100 år sedan jag bakade en tigerkaka. Det brukade inte bli mycket kvar att grädda. Smeten var ju så gooood ;)
Kramen!

Emmama sa...

Taina: Precis, så hiiimla gott! En sån kaka som man tyckte var superproffsig när man var lite yngre.. :) Gott! Hoppas jag kan impa på kollegorna och det kan jag nog! Kram till dig denna TISDAG!

satja sa...

Åh den såg god ut, du ger mig alltid lite nostalgikänsla. Jag vill även säga att du har nog den bästa bloggen av dem alla(och det säger jag inte BARA för att jag gillar dig som människa), varför? jo varierande innehåll,tänkvärda saker,goda recept,fina bilder på Gustav och er vardag, bekännelser,tips ja listan kan göras lång.........På tal om något annat lite tråkigare, hörde du om 3-åringen som dog av tarmvred då sjukvårdupplysningen hade sagt till mamman att det nog bara var magsjuka, men jag tror som Kamau ALLTID brukar säga, att gå på sin känsla. Visst brukar dem säga på akuten att vissa föräldrar kommer in och är hysteriskt oroliga men hallå det gäller ju våra barn, inte alltid lätt att vara förälder och veta om barnet talar sanning, överdriver eller om du har så ont som dem säger!

thebromanders sa...

Precis som Taina så har jag inte bakat tigerkaka på hur länge som helst!! Och det är ju jättegott!

anna of sweden sa...

Hahaha. Kaoga. Jag tyckte att Gustav såg nyklippt ut (är han det?) och tänkte att kaoga nog var ett kenyanskt namn på frisyr eller någonting. Hahaha.

p sa...

Hahaha, kakor ÄR ju gott;))

Sara sa...

va harligt och svenskt med Tiger kaka : ) Baka kan man aldrig gora for mycket! S x

Frida sa...

Funderar på att baka idag faktiskt..och då har det gått långt:)ska på bjudning ikv, kan ju vara ganska redigt å med sig nåt hemmabak!!