fredag, maj 01, 2009

Fredagstema, valborg/första maj!

Denna månaden har musikanta valt ämnen till fredagstema och hennes första är valborg/första maj. Vilket av dessa två jag vill skriva om var århundradets enklaste val. Första maj är den finaste dagen på hela året! Med massor av vackra tankar och lika vackra människor som promenerar gator fram för att visa sitt stöd för den fina röda kampen! Jag saknar deltagandet i detta firande (för firande är vad det är) mer än jag saknar annat svenskt och idag hoppas jag att ni är många "hemma" som är ute och hejjar fram varandra! Berätta gärna sedan om hur det var!

Jag önskar verkligen jag kunde vara med och sjunga på möllan eller käka tårta på järntorget eller lyssna på pappa och hans kompisar som pratar på Älmhults torg. Njut ni som är där!!

Och ni vet väl (och förstår väl att det är ett ganska vänligt menat rim) att:

Var vill vi ha borgarna? - I PAPPERSKORGARNA!



12 kommentarer:

Annika sa...

Ja, det var ngt mkt speciellt när man demonstrerade på första maj därhemma. Verkligen.
Bara det at sjunga Internationalen så att det dånade var en KICK!!!
Nu var det sååååå länge sen jag gick med ett första maj tåg, och ja...
Men nog var det häftigt!!
Önskar dig en TREVLIG helg!!
Kram!!

Taina sa...

Du har väl en webkamera placerad på järntorget??? Då kan du ju deltaga på ditt sätt, du och Gustav! En idé till nästa år kanske?
Ha en trevlig helg med eller utan demonstrationståg ;)
Kramen!

Emmama sa...

Annika: Det är en otrolig känsla att gå där med sina jämlikar!! :) Kram!

Taina: Jamen det måste jag ju fixa! Där får man dessutom prinsesstårta och kaffe.. ;) Kram!

Saltistjejen sa...

Oj Emma!
Jag har verkigen ingen som helst tradition med demonstrationer eller så under min uppväxt. Så för mig är 1 maj inte alls något jag har så starka känslor för som du. Men häftigt att du har det och kasnke skulle du ändå försöka ta och hem till Sverige ibland runt valborg så du får vara med igen????? Tror det skulle uppskattas både av dig och av alla andra du då skulle få träffa och umgås med!!! Mer än vanligt då alltså menar jag...
KRAAAM!

Anne sa...

Precis som för Saltis har jag ingen tradition av att ha gått med i 1 majtåg. Så för mig är 1 maj inte förknippade med de känslor och starka engagemang som du har. Härligt för alla där hemma som fick 1 maj på en fredag i år och får långhelg...

Sussie sa...

I min gamla hemort så har de detta första maj tågandet.. vänstern o sdp, men vi har aldrig röstat vänster så jag har därmed aldrig varit med i detta tågandet.
Jag har fått känslan litegrann att att vara röd i Finland och röd i Sverige inte riktigt går ut på samma sak. Här kopplas det väldigt starkt ihop med Ryssland och med tanke på Finlands historia med Ryssland så är det inte alltid så populärt med vänsterpartier. Inte i min bekantskapskrets iaf.

thebromanders sa...

Hmmm... nåja, politik är ingenting jag känner att jag vill gå in på här... kan väl bara säga att nåt 1:a majtåg har jag aldrig gått med i... men man måste inte vara röd för att ha "vackra tankar" och vilja gott!!

Emmama sa...

Saltistjejen: Jag hoppas verkligen kunna vara med mycket framöver! :) Valborg är också väldigt fint men inget jag saknar på alls samma sätt. Ha en skön helg! :) Kram!

Anne: Ja precis, långhelg gillar ju alla så kärleken till det kan vi förenas till, om än inte kärlek till den röda politiken! ;) Kram och trevlig helg!

Sussie: Intressant! Vet inte om det är den vanliga inställningen i alla delar av Finland eller vem den typiska sossen är i Finland, men vore intressant att veta. I min bekantsskapskrets finns folk från alla sidor, speciellt här, men många delar mina åsikter måste jag säga. Det finns så mycket historia i politik och också mycket ointresse och okunskap tycker jag, och det tycker jag är synd! Kul därför mer era långa kommentarer här! Kram och ha en skön helg!

MzOlsson: Absolut! Visst finns det bra saker på båda sidorna. Tycker dock att den röda politiken som har starkare fokus på gruppen och inte individen passar mig tydligt bättre. Alla ska med, alla ska ha lika förutsättningar och rättvisa måste råda (oberoende på klass och ursprung) och där tycker jag att den blåa politiken har fel och kan vara ganska kall. MEN, jag diskuterar gärna dina åsikter om du vill! :) Kram!

Sus sa...

Jag vet för lite om politik för att uttala mig om det tyvärr..
Jag har dock en känsla av att folk kanske ser förbi vad vänsterpartier eg står för (inte för att jag ärligt talat vet det själv..), de stirrar blint på kommunismen och kopplar ihop det med krigsåren och Ryssland.
Trots att de som upplevde krigsåren börjar vara döda vid det här laget så sitter det djupt rotat i folk. Man har hört sina mor o farföräldrar prata om det.

Att folk är anti till vänstern så betyder det ändå inte att de är positivt inställda till högern och deras politik... iaf inte bland folk jag känner...

Intressant ämne men jag vet för lite och är eg inte så politiskt intresserad.

Jemayá sa...

javisst ja, glömde själv vad första maj egentligen är för! Kommer inte ihåg att det tågats här i småstäderna och när jag bott på större ställen har fokus varit på picnicar och festande....men det skulle inte skada med lite mera ideologi i våra tider också. Känner tyvärr inte riktigt bra till politik...intressant med ditt inlägg!

Anonym sa...

Nej nåt demonstrationståg har jag aldrig gått med i för jag har annat för mig den dan*L*.hihi
kram A-L

Anna, Fair and True sa...

Jag har inte demonstrerat sedan i tonåren men jag är verkligen uppvuxen med tågen. Satt i vagnen och sjöng med i Internationalen med mamma! Hade nog fortsatt om jag inte flyttat utomlands och kommit av mig. Jag har ju fortfarande många vänner som är superaktiva och/eller politiker och jag är ju fortfarande med en lokal S-förening. Men jag tar det lugnt ändå. Min mamma har faktiskt också lagt demonstrerandet på hyllan. Men jag kan verkligen sakna gemenskapen och känslan!