torsdag, april 30, 2009

Brittiska värmeräkningar... ger paniiiiik!


Jag har ju malt förrut om att det är dyrt att hålla det varmt i lägenheter här i Storbrittanien och några av er minns kanske att vi fick en gasräkning (vi har värme från gasuppvärmning - fråga mig ej hur det fungerar, fråga istället nån som vet tack, hoho) på 9000 (jadå, niotusen) efter förra vintern. Vi fick ju snällt betala detta och lärde oss av detta att vara extremt el-och gassmarta. Glöm street smart, tänk gas smart. Eluttagen är klickade till av när de inte används och klickade till baaara när de används. Det gäller allt, vattenkokare, brödrost, tvättmaskin, mikrovågsugn, TV, vanlig ugn.. allt. Gasvärmens av och på styrs från en liten vit maskin på värmen och den klickar vi igång på en timmes "boost" när det behövs. Typ aldrig. På nätterna (även kalla nätter) är den av från det att vår boosttimme går av en timme efter att vi lagt oss. Värmeflaskor, raggsockor, fleecepyjamaser och dubbla täcken håller en varm, jag lovar.
MEN, idag kom så räkningen för gångna vintern! 458 pund. Ungefär 5500 kronor. Jag ringde kundtjänst med hjärtat i halsgropen och sa som det var när Mike svarade. "Mikey, I got the bill today and I hope to God it's wrong". Eftersom varannan räkning bygger på att personal varit här och kollat vår mätare och därför är hundraprocentigt korrekt var jag glad att detta var en estimated, uppskattad, räkning. En av de andra. Det fanns en chans!! Jag ombads att read my meter, avläsa mätaren, och det visste jag inte ens hur man gjorde. Efter lite guidning och efter lite info till Mike sa han "congratulations miss, you just read your meter and it is good news". 230 pund drogs bort. PHEW. Den uppskattade räkningen byggde på att vi antogs ha använt lika mycket gas som förra året men nejnej, vi har ju bättrat oss!
Mycket pengar ändå men rimligt för flera kalla månader. Räkningen accepteras. Hepp!

13 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Gud vad bra att ni nu kan "skörda"!!! Jag vet inte om jag klarat att kämpa så bra som ni. Jag HATAR verkligen att frysa!!!! Hu!
Fast här har vi omvänt problem faktistk. Vi får alltid högre räkning på sommarhalvåret eftersom det då ofta är så varmt att man behöver köra AC. och DET kostar!!! Förr stängde vi ofta av på dagarna när vi jobbade och inte var hemma, men det gör vi inte alltid nu sedan vi skaffade katt. Inte när det som allra varmast och fuktigast. för då blir lägenheten alldeles för het för dem.
Vi har ocså gasvärmning förresten. Tror de flesta här på Manhattan har det. Men jag fattar inte ehller riktigt hur det går till. Vi har elemnt som man kans kruva på och av. Och ofta knäpper och knakar det massvis när man just sötter på det.
Kram!

thebromanders sa...

Jag kommer ihåg när jag pluggade i England, vad kallt de hade det i huset! Särskilt på kvällen när den stängdes av o nätterna var det extrafilt och strumpor o extratröja som gällde!

nillas liv på pinnen sa...

Va kul blogg med lite vardagsliv från Skottland! Har bara varit i Sk två gånger men det var en fantastiska upplevelser. Glencoe (supersupervackert!) ena gången och Edinburgh den andra.
Är lärare i engelska på gymnasiet så jag har som mål att beta av hela Storbrittanien innan jag dör =) Så man vet vad man pratar om.

It´s all about me sa...

Bra för miljön lär det iallafall vara att ha höga gaskostnader :D Skönt att det lönar sig att spara, men jösses vad dyrt!

Jenny Bergfur sa...

Det är ju inte bara så att gasen/elen är dyr. Husen läcker ju värme som såll så därav kyla och höga räkningar. Speciellt om man vill hålla en liten bebis någorlunda köldskadefri :-/

KARLAVAGNEN sa...

Himla tur! Grattis!

Anonym sa...

Vad skönt att du fick rätt till att läsa av mätaren och få ner räkningen men det är helt klart att det är svindyrt utomlands med el och gas... Kallhyra är definitivt vanligare än varmhyra och fy f-n vad jag har frusit i alla mina lägenheter utomlands!! Att de två lägenheterna i Bryssel dessutom var så dåliga isolerade att jag hade kondens som rann längs med väggarna på vintrarna TROTS att det inte var särskilt varmt inomhus alls (men väldigt kallt ute!!). Att man alltid fått sitta invirad i filtar när man sitter stilla (tv-tittande, läsa en bok), att man inte vill stiga upp på morgonen för att det är så j-vla kallt och att man drar sig för att stiga ur duschkabinen efter en riktigt varm dusch... ja, välkommen till kalla Europa!! Och så får man oerhört dumma kommentarer om att man är svensk och borde därför vara härdad!!! Att vi inte har kallt INOMHUS förstår inte folk!
Fick också en chockräkning på ca 9000 kr efter att jag flyttat från min första lägenhet i Bryssel och då hade jag som sagt inte ens varit varm under vintern... eluppvärmning vilket är ännu dyrare än gas (i Belgien iaf).
Här i Puerto Rico är elen också extremt dyr - vi betalar minst $300 per månad och då använder vi typ en AC (och bara på dagen, på natten kan inte O sova MED AC) och det är bara för att vi inte ska få fuktproblem i kläder etc. Jag mötte en puertoricansk passkontrollant i Atlanta i mars som precis flyttat till Georgia - hans första intryck: ELEN ÄR SÅ BILLIG på fastlandet!!!
Ok, nu ska jag avsluta min låååånga el- och gasräkningskommentar ;-)
KRAM och hoppas att ni har varma täcken!

Emmama sa...

Saltistjejen; Det märkliga är att man vänjer sig SÅ snabbt! Jag fryser aldrig men är istället jämt varm hemma hos vänner i Sverige.. Och jäkla bra jobbat av oss ja! :) Ett behov av AC kan jag ju drömma om här.. ;) Kram!

MzOlsson: Japp, och man klarar sig faktiskt på det - med lite vana.. ;) Kram!

Nilla: Välkommen hit! BRA mål, här finns mycket att se! :) Aberdeen rekommenderas! Kram!

Its all about me: Ja det är ju vansinne.. men man lär sig.. Kram!

Jenny: Nej, isoleringen är ju vansinnigt dåligt. Man ser ju ofta folk som tätat sina fönster på olika sätt. Vi får dock lätt varmt hos oss och det håller värmen bra men vi vet att det kostar.. Kram!

Emmama sa...

Petchie: Oj, vi skrev samtidigt här! OJ, ni betalar verkligen också en hel del märker jag.. Sitta och frysa är hemskt men på nätterna klarar jag mig bra utan värme på. Hade säkert behövt AC om jag bodde i nåt varmt land, kan inte sova om det känns varmt.
Just det, du har också fått en sån där ångesträkning, usch! :( Men man lär sig, I guess. KRAM och trevlig helg!

Sussie sa...

Det är lite ironiskt att man i de södra delarna av Europa fryser så förbaskat när vi här i norr har varmt inomhus... och att det inte kostar så himla mkt att få det varmt här i norr heller.
Vi värmer med kakelugn (ved) så gott som hela huset o har golvvärme som backup men så himla dyrt tycker inte min karl att det blir. (Jag har noll koll..) Vi har ändå runt +23 inomhus vinterhalvåret. usch, jag lider med er. ;)

Emmama sa...

Sussie: Pappa och mamma har väl ungefär sama värmekostnader för sitt HUS som vi har för vår BETYDLIGT mindre lägenhet, det säger väl nåt.. 23 är alldeles för varmt för oss, men 20 vill jag ju helst ha men frågan är om vi alltid har det..? Ja, man vänjer ju sig tack och lov! ;) Kram!

Marianne sa...

Ojojojoj! Jag skulle inte klara av att bo i Skottland, det är ett som är säkert! Men vilken tur att ni i alla fall fick lön för mödan!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Vi har det bra i Sverige alltså med vår fjärrvärme. Som oftast är miljövänlig eftersom den kommer från förbränning av sopor som ändå ska brännas och då skapar man ju både el och så värme av spillet.

Kan ni välja leverantör som man kan i Sverige (i alla fall för el) eller hur fungerar det? Vi byter leverantör ganska ofta beroende på vem som är billigast.