måndag, april 06, 2009

Jag behöver er hjälp!

För er skull och bara er skull köpte jag idag med mig en verklig skotskt delikatess hem från affären. En macaroni pie. Vilket är en krispig paj fylld av macaroni and cheese (makaroner i ostsås). Vet inte hur ni tycker det låter men jag som kan tycka en god ostsås och pasta är helt okej gillade det dock inte i detta formatet. Det vågar jag inte never ever berätta för nån här, dessa pajer är skottarnas heliga kor. Så om nån frågar er om hon Emma vars blogg ni läser gillar pajerna i Skottland så tycker Emma att dom är jättegoda.

Och så till att jag behöver er hjälp! Det var 5 zucchini för 15 kronor i affären och småländskan slog såklart till. Och nu vill jag ju veta hur i hel friden vi kan tillaga alla dessa på olika trevliga och goda sätt innan de slutar vara crispy crispy. Så sätt fart och ge mig zucchinirecept nu, tack! :) Vad kan man ha det i och med och till och ?

8 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Tunna skivor, grillad, med salt, peppar och drizzle olivolja över. Servera till kött.

eller

http://www.glykemiskt-index.info/index.php?ID=123

http://recept.nu/1.118418/paolo_roberto/smaratter_tillbehor/gronsaker/zucchini_fritti

Emmama sa...

Karlavagnen: TACK, toppen!

Anonym sa...

Ja ja, precis så hade jag tänkt föreslå - det är supergott och jag levde på det när jag bodde i Italien. Själv har jag två ljuslila auberginer i kylen - vad göra? Jag föredrar zucchini...

It´s all about me sa...

Kolla min senaste matblogg! :)

Anonym sa...

Japp, skulle föreslå precis samma tillagningssätt som Karlavagnen ovan.

Auberginerna dock skulle jag halvera, koka lätt i saltat vatten, gröpa ur, fylla med rotfrukter skurna i små små bitar, krydda och sedan baka i ugnen.

Eller skiva och baka i ugnen med en tomatskiva samt fetaost på.

Fin blogg du har! Gapskrattade åt - jag menar sympatiserade med - inlägget ovan!

Anna, Fair and True sa...

Du kan ta lök, paprika och svamp och ta två av zucchinisarna och chop up och sedan göra en god vegetarisk lasagne men detta. Du tar såklart lsagneplattor samt köper en tomatsås alt gör en egen och sedan varvar du med ricottaost istället för bechamelsås.

Sedan kan du göra zucchinikaka. Som morotskaka fast med gröna grönsaker istället!

Lycka till!

Maggan sa...

http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=33695

Tian så klart, mums!

Emmama sa...

TACK ALLA, toppen! Testar det mesta av det hemma imorgon kvall! :) Kram!