torsdag, april 09, 2009

Har emigrerat

Fick idag brev från skatteverket som säger att vi emigrerat. Att vi sedan 4 mars 2009 anses ha emigrerat från Sverige till Storbritanien. Då vet jag det.

Det står också att jag kan överklaga detta beslut om jag vill. Vill jag det? Ni utlandssvennar som säkert också anses ha emigrerat, ska jag överklaga eller vara nöjd med detta?

Det känns ganska bra. Magkänslan säger liksom okej. Det stod inget om jag inte får flytta tillbaka eller att jag inte får fira midsommar längre. Smuggla in leverpastej till nya hemlandet ska också vara tillåtet. Så det är väl ganska ok? Eller vad går jag miste om nu?

Med vänliga hälsningar,
Kresstina o Kalåskar

10 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Haha! Nej det är fritt fram att dansa kring Midsommarstången och äta leverpastej TROTS att man emigrerat.
:-)

Enligt skatteverkets regler MÅSTE man emigrera dvs "skriva ut sig" från Svenska systemet om man bor utomlands längre än 1 år. Vi gjorde detta med detsamma då vi lämnade Sverige eftersom vi visste att vi skulle bli borta mer än 1 år.
Vad jag förstår så innebär detta att om du betalar skatt i Sverige (av någon anledning) så är et en annan skattesats. Det innebär äen att man inte har rätt till de förmåner som finns i Sverige som t ex föräldrapenning, barnbidrag etc.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller sjukvård. Man har väl alltid rätt till vård om man råkar befinna sig i Sverige, men det kan hända att man får betala en del för den??
Grattis till emigrationen iallafall!
Hittills tycker jag knappt jag märkt någon skillnad direkt. Eftersom vi ju inte bor iSverige längre så känns det ju naturligt att inte heller längre tillhöra det systemet.
Kramar!

KARLAVAGNEN sa...

Nä, har aldrig fått något sådant papper. Däremot har jag fått likanande från försäkringskassan. Men jag flyttade för 20 år sedan.

Emmama sa...

Saltistjejen: Tack för det du skrev, nu vet jag mer. Och nån överklagan kommer det inte bli.. :) Bara jag får käka leverpastej så! KRAM och glad påsk!

Karlavagnen: Oh jägelen vad länge sen! Då är du nog mästeremigranten i stövlarna. :)

Anna, Fair and True sa...

Emma - du har alltid rätt till sjukvård i Sverige så länge du kan uppvisa svenskt pass. Men du har även rätt som EU-medborgare. Men värt då att skaffa European health insurance card som man gör via nätet eller telefon. Alltid bra att ha det lilla kortet i plånboken när man är ute och reser i Europa. https://www.ehic.org.uk/Internet/home.do

Petchie75 sa...

Jag fick ett liknande papper från Skatteverket för några år sedan med skillnaden att det stod att jag ansåg ha FLYTTAT TILL SVERIGE!! Snacka om klantiga!! Så jag fick ju kontakta dem och säga hallå, jag har flyttat FRÅN landet, ok!? Jag kunde ju inte riktigt flytta till Sverige när jag aldrig flyttat ut (eller jo, jag hade ju flyttat ut typ 3 år tidigare men inte anmält det och det var när jag fick ändan ur vagnen och anmälde det som det blev fel!).
Har ni andra utlandssvenskar förresten fått EU-val-blanketter? Jag fick mina papper i måndags så om två veckor ska det poströstas (man får INTE skicka papperna före den 23 april). Förresten har de ju så klart tappat några bokstäver i min puertoricanska adress men det kom fram ändå (och min belgiska bank skickar mina bankpapper till ELSON i Sverige... tur att postnumret iaf stämmer med ESLÖV!).
Kram!
PS Kan man dra slutledningen av ovan och nedan inlägg att din pappa & faster är tvillingar??

Emmama sa...

Anna: TACK för att du klargjorde! Har såna kort redan, tror vi fick det innan vi flyttade faktiskt, det måste varit någon som tipsade oss om det.

Petra H: OJ, vad konstigt! :) Inte riktigt koll alltså.. ;) Nej jag har inte fått papper ännu i alla fall, kanske får nu när jag officiellt var migrerat! :) Hoppas, för rösta SKA JAG! Japp, pappa och faster är tvillingar, hörs inte minst på deras namn.. ;)

Anonym sa...

Ha ha, det hade jag totalt missat att deras namn var superlika ;-)

Elin sa...

Grattis kan jag bara säga! jag skulle också vilja emigrera känner jag efter att ha fått en j*vla restskatt på 6000kr har ingen luat att sätta foten i sverige igen! jag har det dära health insurance kortet som nån tipsade om och det fungerar här i turiket så då fungerar det nog i scottland... som sagt enkelt att beställa, men om har emigrerat har du kanske ingen svensk adress längre!;)

Anna, Fair and True sa...

Skrattade också när jag läste din pappa och hans systers namn! Funderade på om de hade några fler syskon men ungefär samma namn. Ingemar och Ingmarie...Marie-inga eller kanske Inger Marie?! ;)

Emmama sa...

Petchie: Haha! ;)

Elin: Oh stackare! Jag fick tillbaka i år, det var ju på tiden! :) Och ett sånt kort har jag men har aldrig behövt visa upp utan här är läkarvård gratis och man betalar ca 60 kronor för receptbelagd medicin så det är bra!

Anna: En Tommy finns, så det var nåt annat det! :)