torsdag, april 09, 2009

Se hit datorproffs!

Nu måste den simpla socialarbetaren ha lite hjälp förstår ni. Min dator meddelar på diverse irriterande vis (kan inte startas, krånglar och är seg) att den är full. Full av bilder och allt möjligt. Nu undrar jag en sak. För den måste räddas, jag kan inte leva utan den. Om jag flyttar alla mina bilder från hårddisken till memorystick (eller vad det nu heter, vet bara att mitt är rosa och kostade ca 250 kronor) kommer de då försvinna från bloggen (då källan inte längre liksom stämmer?).

Jag måste veta detta och jag belönar alla som kan hjälpa mig på något sätt med ära och berömmelse.

12 kommentarer:

Jenny Bergfur sa...

hej!
Dina bilder ligger ganska säkert på bloggen, men om du är orolig så testa med en bild. Ta bort en bild från datorn som du har på bloggen och kolla vad som händer. :-)

Anna, Fair and True sa...

De kommer inte att försvinna! Jag lägger upp bilder som jag sedan raderar hela tiden. Det finns inte någon länk på det sättet.

Saltistjejen sa...

Nej de ska inte försvinna från bloggen. De har du ju laddat upp på "Blogger" så de ska finnas där.
Hoppas nu att det går bra med överföringen av dina bilder. VIKTIGT att ha backup tycker jag! Kanske dags att skaffa en extern hårddisk Emma så att du kan lagra bilder på den med OM din dator skulle krascha.
Kram!

Emmama sa...

Tack kompisar, vad ni kan! :) Jag har tänkt på detta läääänge och så går ni omkring och vet utan att jag tänker på att fråga er! Nu är det jag som köper såna där stickgrejer imorgon, för över bilderna och sen bort med det från laptopen, den är trött nämligen.. Ska bli kul att se skillnaden sen. Om det nu inte hinner krascha innan dess.. Waaa! KRAM!

KARLAVAGNEN sa...

Precis som de andra säger. Extern hårddisk och nej dina bilder försvinner inte.

Emmama sa...

Men vad är en extern hårddisk då? Och var finns den? Hos grannen?

Petchie75 sa...

Extern hårddisk är mycket bra för back-up och den har större utrymme än ett USB-minne. De kan ha olika storlekar, både fysiskt och ha ha, "psykiskt" ;-) Vi har en som är liten som en liten kalender, och en annan som är som en halv bärbar dator... tror att den minsta har mest minnesutrymme. Man kopplar den till datorn när man vill överföra dokument... Hoppas du förstår?!

Emmama sa...

Oh, en sån måste jag ju ha då istället och ha alla bilder på den. Kan man koppla den till såna där fotomaskiner sen när man vill framkalla vissa bilder är ju frågan. Eller kan man överföra från en sån till ett USB-minne?

Anonym sa...

Hm... min expertis stracker sig inte langre an sa... Hoppas ngn annan vet. De sma externa harddiskarna kan man nog anvanda precis som USB-minnet, du kopplar in den i datorn pa samma satt iaf.

Rebecca & Jesper. sa...

Om du lägger in på ditt minne, så är det självklart att dom ligger kvar på bloggen :) Det behöver du inte vara orolig för. Dom försvinner inte !
Om du köper en extern hårddisk, och lägger över dina bilder där.
Sedan när du ska framkalla , är det bara att lägga tillbaka dom på datorn, de bilder du vill ha. När du gjort det är det bara att lägger över dom på ett USB-minne, som du kan ta med när du ska framkalla. Sen är det ju liksom bara att flytta tillbaka bilderna när du lagt in dom på USB-minnet :)
Och en extern hårddisk är inte alls dyr, för dom är verkligen värda priset.
Både jag & jesper har av märket WD.
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000G2okk5UG?ProductID=eivD4QFHNcMAAAEdMPZ.6wrw&CatalogCategoryID=c__D4QFHZm0AAAEOHXFZtSxe Går du in på den länken, så kommer du till en sådan jag har :) Suuuperbra.
Men det är inte bra att ha den igång hela tiden, för då blir den överhettad .
Men den är superbra :)

Anna, Fair and True sa...

Extern hårddisk är liksom att du har en extra hårddisk (dvs oftast C:) men att du har den separat från laptopen eller desktop. Du kopplar sedan in den (oftast i USB-uttaget) alt. trådlöst (här blir det komplicerat!). Vi har t ex en extern hårddisk som är uppkopplat både till de olika datorerna vi har, till TVn och en radio i köket som även har internetradio. Men så komplicerat behöver ju inte du ha det :)

Kom bara ihåg att då och då göra back-up. T ex ha en extra extern hårddisk för back-up. Så du får alltså lägga upp en kopia av allt du har på den vanliga datorn eller på extern hårddisk 1 på extern hårddisk 2.

När du lägger upp bilder kan du ladda upp dem från den externa hårddisken (så länge den är inkopplad). Du behöver inte flytta dem till vanliga datorn först.

Emmama sa...

Petchie: Du har hjälpt massor, tack!

Anna, Becca och Jeppe: TACK! Nu har jag kollat in diverse olika och faktiskt är Mwaniki ute nu och försöker köpa en. Om nu affärerna har öppet vilket Mwaniki är heeelt säker på! KRAM!