tisdag, april 07, 2009

Kakor till tusen!

Det var VÅÅÅR idag, soligt och fint! Lagom tills jag slutade jobba kom det lite regn (lagen om alltings jävlighet) som snabbt slutade.. Vi tog en promenad till vårt favorithak (man måste ha ett hak som man gillar där man bor) och käkade kebab, hur gott som helst! Jag fortsatte på temat goodies när jag kom hem och fixade ihop lite kakor som ni här får se bilder på, recept finns såklart också.


Syltkakor
4 ½ dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram smör
1 tsk vaniljsocker
Garnering: Valfri fast sylt

Blanda ingredienserna och rulla till små bollar. Platta till och gör en liten grop du fyller med favvosylten. Grädda i mitten av ugnen, 200c i 10 minuter.

Korintkakor
4 ½ dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl korinter

Blanda allt och rulla till små bollar. Platta till med en gaffel (görs med en swusch lite snabbt så gaffeln inte fastnar). Grädda i mitten av ugnen, 200c i 10 minuter.

Sockerkaka
Do this killar: Ta 3 ägg och 2 dl socker - mixa pösigt.
Tillsätt 3 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver, 1 dl mjölk och 75 gram smält kallnat smör. Grädda i nedre delen av ugnen, 175c i ca 40 minuter.

Imorgon ska det smaskas svennekagor på mötet på jobbet, jag kommer få guldstjärna!

6 kommentarer:

segsliten sa...

Min gammelmormor gjorde världens godaste korintkakor, gud vad jag längtar efter dem ibland!
Kram ☺

Anonym sa...

Mums vad gott det ser ut och vad duktig du är med bakandet!

✿Ewa sa...

Mmm va gott! Vi kommer över på fika:)!
Glad Påsk!

frida sa...

tyar inte med dig Emma.. men bakhandduken är extremt fin.. nästna lite fööör fin att ha :=)

Emmama sa...

Segsliten: En absolut favvis for mig ocksa! :) Kram!

Traningslyckan: Ja, SA gott det var! :) Kram!

Ewa: Vad KUL, valkomna! :) Ta med Susanna! Kram!

Frida: Alltsa du ska hedra mig och inte hana! :D Kram!

Susanna sa...

Åh, vad sugen jag blir - mmm! Kram!