tisdag, april 28, 2009

Fiffig mamma

Gustav har älskat all mat, all frukt och alla grönsaker sen han föddes. Barn som inte äter skrämmer livet ur mig och jag är glad att jag aldrig behövt kämpa med att få honom att äta. På dagis har han dock blivit meddelad av sina fellow inmates (mohaha) att grönsaker är superäckligt. Enligt Gustav är grönsaker "yack and smells äckligt".

Har man en fiffig morsa som mig kommer man inte undan så lätt. Mackan blev idag ett monsteransikte och jag har aldrig sett en macka ätas så snabbt! "I am gonna eat you eeeeeyes" väste Gustav och högg in. "Your mouth will be gooooone", smack smack!

Hur länge är barn så lättfixade? Det känns som att såna här tricks möjligtvis funkar ett år till. Max. Men jag ska njuta hela året.

17 kommentarer:

It´s all about me sa...

haha, lovely!!

Cecilia/svengland sa...

Det sägs ju att man äter med ögonen!!!!:-)

satja sa...

Bra Emma!sådana mackor hade även många vuxna behövt!Kan inte förstå vuxna som klagar över att barnen inte äter mat när dem själv säger att maten är äckligt osv, självklart måste man inte gilla allt lika mycket men man borde förstå at barn gör inte som man säger, dem gör som man gör och för att tycka lite till så avskyr jag ordet äckligt(när det gäller mat), känns som ett västerländskt påhitt där man har överflöd med mat och kan göra valet att vara kräsen!så nu har jag tyckt till men du vet ju att jag inte menar dig så du behöver inte ta åt dig.kram och ha en bra dag.......va det idag Mwaniki fyllde år?Säg grattis i så fall)

Taina sa...

Tror du det fungerar på min tonårstjej? Mohahaha! Skulle hon bara säga då. Typ.
Hon ÄR kinkig med ALL mat och det är så drygt. Din idé är ju super! Ska testa den på Minstingen. Nu äter hon ju allt ändå. Lik far sin (don´t tell him).
Ha en bra dag!
Kram

Annika sa...

Karolina har varit så kinkig med maten sedan hon föddes. Jösses vad jag ar försökt trixa med maten, men inget har hjälpt. När hon var runt året brukade jag gråta...men det slutade jag med då jag insåg att hon inte skulle svälta ihjäl, trots allt :-)
men kinkigt är det, och hon äter som en fågel. men kan bröka i sig av chips och godis. Tursamt nog har ho alltid älskat frukt och grönsaker. DET är jag iallafall glad över!
Gillar din macka. Det monstret skulle jag kunna sluka i en munsbit...MUMS!!!
KRAM!!

Saltistjejen sa...

Härligt att Gustav äter så bra! Ella äter också. Det mesta. Med glädje. Men nu har hon vägrat ceral så vi gissar att hon är för stor för det. ikadant med viss burkmat som vi gett henne. men DET förstår jag för den smakar ju INEGT. Så vi kryddar nu extra samt ger henne mer och mer av "vår" mat som vi mixar. DET gillar hon.
Och det där med frukt o grönt jag. varför är det så många barn som inte gillar det???
Och du att luras! Himmel! DET är väl en förälders räddningsplanka så länge det fungerar.
Härlig macka! :-)
Kram!!

anna of sweden sa...

Haha. Ja ett år till ger vi det.

Men himla snygg är den, den där monstermackan!

pim sa...

vilken söt macka:)

thebromanders sa...

Mycket smart drag!! Fast jag kan slå vad om att det inte hade gått hem hos min grönsaksrädde 11-åring. Även när han var mindre. Han hade gillat hur den såg ut, sen lagt tomaten åt sidan och ätit upp gurkorna. För gurka är okay!

KARLAVAGNEN sa...

Smart! Min brorson fick samma ryck efter att hans inmates (fniss) hade indoktronerat honom med samma grej.

Trebarnmamman sa...

Tackar för tipset !!! Ska försöka testa det på min superkinkiga lilla tjej som helst inte äter annat än pasta !!!Kanske skulle funka om man lyckats få till en prinsess macka !!( men då äter säker inte den förman äter ju inte prinsessor !!!) hahahha

✿Ewa sa...

Så läcker din monster macka ser ut! Skulle själv gärna smaka :).

Ja hur länge är barn "lättlurade"? Har funderat en hel del på det i och med de egna barnen genom åren och jobbet (som du vet). Mina egna barn har alltid ätit allt, kanske mer tur än skicklighet, för vissa äter ju bara inte och lever som det känns på luft. Åtminstone tror föräldrar det medan de stoppar i sitt kära barn mellanmål så att det åtminstone ska få i sig lite :). Det där lilla är precis lagom för att inte orka äta middag alls när man är liten i maten.

Det jag har lärt mig är i alla fall att ju mer olika smaker barn barn prövar på, ju mer positiva mat asociationer får de. Att bara smaka lite av något, kan göra att barnet gillar en smak utan att det tänker på det. Barnen på min fsk/vid mitt bord (de är 2½-3år) säger ibland att de inte vill ha tex annat än ris eller potatis. Jag lägger lite-lite kött brevid och säger -Så att du kan smaka, om du vill.

Vi känner varandra, de vet att jag inte tvingar. Men ofta så har de smakat -kanske utan att tänka på det och vill ha mer. Då brukar vi göra en rolig grej av det, lite teater. Jag låtsas jätteförvånad ;), vill du ha mer...hm undrar om det finns något mer? Och så ger jag litelite till. Blir ofta flera små portioner som blir en hel tillslut.

De som äter "luft", bara vissa saker och lite. Det går bra att göra så under en rätt lång peiod. Avdramatisera.

Och som någon skrev. Beror mycket på hur vi vuxna förhåller oss till mat. Som vuxen säger man inte att något är äckligt!

Ojdå så långt de här blev :)

Ha en bra dag!

✿Ewa sa...

ju mer positiva SMAK asociationer ska det vara.

frida sa...

jag är inte förvånad din gamle redigbyxa:=)!

pernilla sa...

ÅÅÅ, tack för tipset!!

Marianne sa...

Hahahaaaaa! Härligt!

Grattis till Mwaniki i efterskott!

Kramar till er alla!

Anna, Fair and True sa...

Antar att de heller inte får några grönsaker på det skotska dagiset. Det är väl pommes i så fall - brittiska barns favoritgrönsak enligt ALLA undersökningar! :)