tisdag, april 14, 2009

Skatteproffs, se hit! Deklarationsdags!

Jag såg hos Saltistjejen att hon gör en amerikansk deklaration i år. Här vet ingen vad jag pratar om när jag frågar om när de deklarerar eller hur det funkar. Det ska tydligen bara vara egenföretagare som deklarerar här. Hur som helst ska jag deklarera för mina inkomster i Sverige år 2008 och blanketten som lovar 3 laxar (underbart uttryck, mer såna) lagom till midsommar ska in. MEN, det står att det finns blanketter gällande utlandsflytt och sånt och jag undrar nu: hur påverkar det att jag flyttade? Jag hade inkomst här från april 2008, påverkar det min svenska skatt då jag ännu var skriven i Sverige under 2008 och hade inkomst nån annan stans? Kan det ligga några andra laxar på skatteverket som jag har rätt till eller kan jag nu glömma de 3 laxar jag tror mig få? I like my laxar and would like to keep them ju.

Hjälp hjälp!

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Emma,
om det fortfarande är som niär vi flyttade så kommer du itne att få annan skatt nu eftersom du var skriven i Sverige under 2008 (vilket jag förstått att du var??).
MEN fr o m att du skriver ut dig från Sverige är det en annan skattetaxa som gäller. Så det blir nog till nästa års deklaration då om du skrivit ut dig iår.
Ang inkomst intjänad i ditt nya land ska detta skattas i det land där du bor alltså inte i Sverige. Om jag förstått det hela rätt. Så gör iallafall vi här.
Men om du vill vara helt säker på att göra rätt kan du ju maila Skatteverket och fråga. De brukar kunna svara rätt bra. kanske står det även på deras hemsida (gissar att det finns info om du orkar leta runt där).
Lycka till!
kram!

Anna, Fair and True sa...

Håll koll på att du inte blir dubbelbeskattad bara. Inom EU finns det ett avtal som reglerar detta, dvs att man inte ska behöva betala skatt i två EU-länder. Men det gäller ju då att de två länderna i fråga vet om hur det ligger till. Du måste hålla dig borta från Sverige i 180 dagar för att inte beskattas i Sverige men vissa på Skatteverket verkar tro att det är 90 dagar (gamla regler) så håll koll på detta! Men om du nu blivit "utskriven" så borde det inte vara några problem.

Anonym sa...

http://www.skatteverket.se/international/inenglish.4.3a2a542410ab40a421c80006827.html

:D

Emmama sa...

Saltistjejen: ÅH TACK, du svarar alltid så bra! Ska faktiskt kasta iväg ett mail så jag inte gör fel och strular till det.

Anna: TACK du också! Var dock inte utskriven när jag började jobba så jag är lite osäker.. Men, ska maila dom.

Anonym: Tack du hemliga människa! :)