fredag, februari 01, 2008

Marcus Birro

I en tid då alltför många frossar i bloggar av Linda Skugge, Fotbollsfrun och Katrin Schulman måste jag säga STOPP, läs detta istället, eller i alla fall också! Marcus Birro, som är en viktig tyckare och tänkare skriver så väldigt just viktigt om den samhälleliga jakten på fuskarna. Följande är ett citat från hans blogg från 31/1.

Helt Kort
2008-01-31 kl 8:51
På nyheterna ser jag att FK jagar bidragsfuskare. I fjol utreddes 33.612 fall. 1600 ledde till åtal och knappt några hundra fälldes. Hurra för FK. En enda liten, liten droppe i det väldiga havet förvisso, men visst är det bra att fuskare åker fast. Men de är få. De är inte många alls. Och att i någon sorts pervers missriktad ambition att jaga fuskare, rättfärdiga ett ovärdigt bemötande för den enskilde, att från början misstro och alltid utgå ifrån att varje utsatt medmänniska är en fuskare, är att degradera ett samhälle.
Låt oss också hoppas att denna jakt inte drabbar alla de som dagligen kämpar för sitt människovärde, sin heder, sin rätt och sin önskan att bli trodd på.

För frågan kvarstår; Hur får vi fast fuskare genom att jaga de riktigt sjuka med orimliga krav, med misstro, ovärdighet och empatibrist?


Kommentarer??

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har tänkt på detta angående fuskare och jakten på dessa, riktiga fuskare eller inte. Jag hoppas att jag aldrig får någon psykisk sjukdom som gör att jag inte kan gå till jobbet för INGEN kommer ju att tro mig! Ganska läskigt!!!

Anonym sa...

Shit Emma vad jag kommenterar, men jag KAN ju!!!!

Anonym sa...

Det är i princip alltid fel personer som granskas. Inte de som verkligen borde bli det. Men fk´s attityd över lag är hemsk då de flesta utgår från att alla är fuskare. Jag vet inte hur många gånger de ringt o ifrågasatt när jag tagit ut sp el fp. För att inte tala om när min syster ringde för att fråga om det fanns någon möjlighet att få hjälp med taxiresor till jobbet då hon har hemsk foglossning, och har skitsvårt för att ta sig dit. Men hon vill inte vara sjukskriven, hon VILL jobba... men si det gick inte. För att få hjälp med sånt var hon tvungen att bli sjukskriven först. O samtidigt satt människan o tuggade "att bara för att du är sjukskriven på pappret så ska du inte tro att vi godkänner den". Min syster bara frågade och hade ingen plan alls att bli sjukskriven på heltid.

Anonym sa...

Jag fattar inte folk som fuskar med bidrag...jag skulle aldrig kunna göra så...dom fördärvar ju för alla andra.
kram A-L