fredag, februari 01, 2008

Säkerhet och den hemska världen!

I resterna från branden utanför Älmhult har man hittat två kroppar, med "all säkerhet" 12- och 14-åringen som saknas efter branden, får ont i hela själen av det! Jag vill inte låta destruktiv, för det är det sista jag är, men när världen är så HEMSK så vill man nästan inte vara med längre! Förstår ni hur jag menar? Det finns ju inget man kan göra heller utan bara leva vidare och vara så försiktig man kan med allt man gör! Av bilolyckan som krävde en gravid mammas och en mormors liv (där en ettåring kämpade/kämpar för sitt liv på sjukhus) förra veckan lär vi oss att alltid ha bilbälte på (vilket de inte hade, och barnet satt inte i en bilstol), spelar ingen roll hur kort sträcka vi ska och hur bra vi kör för man vet aldrig vem man möter! Jag har inte rätt att döma dom för hur de åkte och gör det inte (folk som säger att är man så dum att man åker obältat kan man skylla sig själva är extremt okänsliga) men det pris de betalde för sitt misstag är ett av de högsta jag hört talas om.. Av branden utanför Älmhult lär vi oss att kolla så brandvarnaren funkar (vilket ja inte vet om deras gjorde), exbrandmannens dotter slår härmed ett slag för världens billigaste livförsäkring!

Vi lever i ett av världens säkraste land och ändå oroar vi oss säkert mer än de flesta om allt hemskt som kan hända. Trygghetsnarkomani eller svaga psyken?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kära Emma.
Som jag kommenterade igår angående mammors slummrande sinnen som vaknar...Jag har läst om tragedier liknande dessa innan jag fick barn, sagt fy och usch och bläddrat vidare till horoskopet. Nu gråter jag, tänker, funderar, analyserar och vill göra något.
Häromdagen träffade jag min granne din fd. granne fru Karlsson, om du minns. Hon berättade att hon har 3 söner fast 2 av dessa ligger på Kviberg. De hade tagit sina liv. Jag grät så tårarna sprutade, fru Karlsson grät också. Hon berättade också att barnens pappa hade slagit henne och barnen och supit dagarna i ända. Detta är också nåt att tänka på angående coola partymorsor. Man vet aldrig när det slår fel!!

Anonym sa...

Jag känner Mamman till de 2 flickorna som brann inne i Göteryd, stackars mamma.
Hon miste sin man för 4år sen han dog i cancer. Måste vara fruktansvärt hemskt o mista sina barn!
A-L