onsdag, mars 26, 2008

Att säga nåt dumt?

Social kompetens pratas det alltid mycket om och det handlar om förmågan att föra sig. Förmågan att vara sig själv men att lite grann anpassa det självet efter sin omgivning och situationen man är i. Jag skriker inte "fatta gosse, vilken bitter skörd" på jobbintervjun men med Älmhultsladiesarna och jag skojar inte om barnuppfostran typ "öh, barnet? Den lilla snoriga, menar du, äh strunta i honom" med prettomammor eller med BVC-sköterskan men väl med Pernilla och min syster.

När jag var på utbildning förrförra veckan blev vi bjudna på lunch (kall superfin buffé) runt ett (då var hon hungrig frun som brukar äta lunch halv tolv.. ;) ). En av tjejerna tog ingen mat och någon frågade henne om hon inte skulle ha varpå hon svarar:

"Jag äter inte mat som andra rört vid, that is so wiieh" och gjorde äckelgrimaser.

För det första är det jättesorgligt att känna så och det verkar lite sjukt (i ordets rätta betydelse, inte sjukt = konstigt utan sjukt = ickefriskt) men för det andra så gör man ju bort sig för all evighet när man säger en sån sak. Mycket just för att folk sällan är så storsinta att de överser med en sån kommentar och förstår att hon har problem. Vidare berättar hon att hon bara äter en gång om dagen och i övrigt bara dricker red bull på dagarna och att hon är beroende av det. Alltså, hon äter en gång per dygn och bara sådant hon själv tillagat = klar störning vad gäller ätande? Eller?

Inte en så svårtolkad människa just i detta fallet men hur storsint hade du varit? Vad hade du tänkt när hon sa vad hon sa? Det var så många där som reagerade så tydligt emot henne och man kunde känna på stämningen hur hon påverkade den negativt då hon med jämna mellanrum tog upp ämnet till diskussion igen.

Jag tänker på människor jag känner och har känt som skulle tyckt att hon var konstig, otacksam, barnslig och allt. Det är jättefarligt att vi många gånger är så där dömande...

8 kommentarer:

It´s all about me sa...

Lite störning jo, men man ska inte döma andra, så jag hade accepterat hennes svar - även om jag inombords hade tänkt saker. Jag har själv lite svårt för att äta saker från buffé sådär, men mest att jag är rädd för att bli magsjuk eller sådär. Att inte äta mat andra har tagit i är ju nästintill omöjligt. Det är väl alltid nån som tagit i tomaten innan, vem skulle annars ha plockat den? Eller odlar hon all sin mat själv, föder upp sina egna djur och dödar dem? Det känns ju som man på något sätt borde få henne att skaffa hjälp...

Anonym sa...

Jag tycker att man har rätt att döma en person på ett sådant uttalande. Red Bull och äter vara en gång per dag, ville hon ha en klapp i ryggen för att hon bryter ned sin kropp eller? Visst att inte äta buffé men hade hon stannat vid det och inte fortsatt då hade det var okej med mig.

egoistiska egon sa...

Hon fortsatte alltså att ta upp att hon inte åt mat som andra tagit i samt bara drack red bull? då tycker jag på något sätt att man har "rätt" att värdera/döma henne utifrån hennes åsikt eftersom HON tar upp ämnet gång på gång. hade hon bara, som petra skriver, förklarat varför hon inte åt av maten och sen lämnat ämnet hade jag nog hållt saker för mig själv.

Anonym sa...

Håller lite med Egon.. om hon själv fortsätter att ta upp det o skapar negativ stämning så har man nästan lite "rätt" att döma henne...
Jag hade kanske frågat henne om hon inte blir väldigt hungrig o sen låtit det stanna vid det o inte sagt nåt mer (men nog tänkt..)
Det är synd att folk ska ha sådana problem. :P
Jag är själv väldigt kinkig med mat men NÅT som man gillar måsteman väl hitta.....

Emmama sa...

Nej exakt, det är ju omöjligt att bara äta sånt som man själv har hört..

Men jag tycker det är väl hårt att döma henne, speciellt när hon tar upp ämnet igen vilket jag ser som ett försök att förklara, rätta till och försvara sin tanke. Hon märkte garanterat att vi alla (nästan) reagerade negativt på vad hon sa och att det blev stelt och jag tror bara hon försökte rätta till det.. men på fel sätt för hur mer hon pratade om det desto mer besvärligt blev det.. Vad säger ni om detta?

Anonym sa...

Jag säger såhär: Kanske har denna tjej både OCD och en ätstörning och då kan man definitivt inte kräva av henne att hon ska äta från buffén etc. etc. Varför döma? Klart man kanske undrar - men vi har kanske alla vårt bagage!? Negativt är väl att hon uttryckte sig som hon gjorde - man kan ju skylla på annat. Men, återigen - har man en ätstörning kan det ge en kick att bara klara sig på Red Bull coh är man utan sjukdomsinsikt så vill man kanske skryta över hur duktig man är. Hur som haver gissar jag att hon har problem och då mår hon tusen ggr sämre än den som gjort buffén hon inet åt av!

Ulrika

Emmama sa...

Bra poäng Ulrika, håller verkligen med dig Döma är aldrig okej!

Anonym sa...

Jag håller med Ulrika, bra talat!!!