måndag, mars 24, 2008

Gustavs språk

Egon undrade om Gustav och vad han pratar för språk och jag svarar här eftersom det kanske är fler som vill veta! :) Han pratar engelska på dagis och när vi alla pratar med varandra hemma så genom det hoppas vi att engelskan sätter sig. Med mig pratar han svenska och med Mwaniki pratar han swahili/kikuyu och vi vill att han lär sig det också. Så trespråkig är tanken att han ska bli och experter säger att det går hur bra som helst så det hoppas vi på! :)

Nån med erfarenheter om flerspråkighet från barnsben?
(Nä, svenska och göinska räknas inte.. ;) )

3 kommentarer:

egoistiska egon sa...

coolt! jag tror ni gör helt rätt. vad jag har förstått så har barn extremt lätt att lära sig språk upp till en viss ålder (3-4?) så det är väl nu ni har er chans att göra honom till expert ;)

Anonym sa...

hahaha...fasen me jag som hade tänkt säga småländska, göingska o svenska ...
A-L

Anonym sa...

göinska?
Tror inte det är nåt problem med flera språk. Jag växte upp med en finsk morfar (som TYVÄRR pratade svenska med mig) men jag försod allt han pratade (på finska) med andra.. så det ledde till att jag förstår finska hur bra som helst men har svårt att prata det själv...