söndag, mars 30, 2008

Döma eller inte döma?

Fick mig en jäkla känga av en tjej i affären idag. Vi storhandlade, handlade alltså ganska mycket och det tog lite tid för oss. När jag hade kanske 15 produkter kvar i vagnen lägger tjejen bakom mig upp en sån där "nästakundtack"-skylt precis efter det jag sist lagt upp och lägger sina saker på bandet. Jag bad henne vänta med ett please och sa att jag har mycket kvar och att det nu inte finns nån plats för dom sakerna. Ni har mitt ord, jag sa med ett leende till henne att vänta på att jag skulle bli klar.

- Whatever, sa hon och börja viska om att jag stod fel. Jag borde stått längre bak, i slutet av bandet om jag hade saker kvar att lägga upp på bandet, menade hon. Hennes kompis sa till henne att lägga av att vara otrevlig mot mig och hon svarar sin kompis med att jag varit "in her face" och att då måste man få säga ifrån tillbaka.

Analytikern i mig vaknade såklart! Även om det förstörde lite tid för mig idag för jag tycker det är så trist när sånt händer så är ju detta ett ypperligt tillfälle att tänka till. Hon blev förmodligen generad av att bli tillsagd, så upplevde jag det. Sedan spinnade det vidare av att hennes kompis tyckte hon gjorde fel och så blev det ännu viktigare att fortsatt vara arg och förklara sin ilska och förklara den med att det var jag som gjort fel eftersom jag stod fel och gått på henne om att hon lagt upp sina varor där mina skulle vara. Dessutom var det uppenbart att hon tyckte jag varit otrevlig och hennes åsikt om det är ju lika viktig som min.

Man kan ju gå genom livet och avfärda alla människor som agerar svårförstått som störiga och jobbiga men så kan man, vilket ta mindre tid och mindre energi, försöka tolka och förstå vad som hände.. Döma, analysera.. eller döma dom som dömer? Eller döma dom som inte dömer?

På tal om det sista pratade jag med en kompis i veckan och hon har en väldigt förlåtande och förstående attityd emot människor, vilket jag tycker är jättebra! Vi pratade också om hur provocerande det kan vara för dömande människor, att träffa människor som inte dömer. Det har jag ju bloggat lite om här innan också så ni vet vad jag tycker om det.. Det var en mycket intressant diskussion!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är oerhört irriterande... men folk gör sådär väldgt ofta märkte jag då jag jobbade i Prisma. Riktigt arga blev de om jag (som ju satt i kassan) bad dem vänta, hihi.. :-D