fredag, mars 28, 2008

Lojalitet

På mina anställningskontrakt står det att jag förväntas vara lojal med företaget. Lojalitet låter fint men är livsfarligt när man lovar vara det på förhand. Jag tror de flesta skulle skriva under på att en god vän är lojal och att lojalitet är nåt bra. Men när man inte håller med och säger emot, står upp för nånting, är man ilojal då? (Och hur stavas det?) Och är inte det egentligen bättre? Lojalitet känns lite som nåt för dummies..?

Nu har jag valt att skriva under på att jag kommer vara lojal samtidigt som jag förstår att jag måste vara lojal också emot vad jag tror på. Jag hoppas att det aldrig kommer krocka. Det har krockat på två tidigare jobb och det blir mycket stök och elände när det krockar.

Ibland när man hör människor prata på bussen och andra ställen så berättar den ena nåt upprörande och så säger den andra "åh så jävla störigt, vilken idiot" och så enas dom om det tills dom kommer på nåt annat att enas om. Aldrig hör man nån berätta nåt upprörande varpå kompisen säger "men hon menade nog inte så, tänk så här...". Hålla med är modellen. Jag vet first hand hur det provocerar att få en arg människa att tänka om och försöka tolka personen på nåt annat sätt än genom att deklarera den som en idiot. Och det är ovanligt. Och det är inte nåt som så många vill heller för det är ju säkert jätteskönt att bara avfärda människor utan att tolka dom, analysera och hitta mänskliga behov till att de gjorde saker som stack ut.
Lojal är man gentemot stora saker man tror på.

2 kommentarer:

It´s all about me sa...

Alltså, det handlar väl mest juridiskt om att inte avslöja företagshemligheter och/eller bevara sekretess och sånna saker INOM verksamheten? Inte att man ska vara lojal gällande ÅSIKTE osv. ELler..? Känner ju inte till andra länders regler...Sånna avtal skriver man för det mesta på i Sverige iallafall:)

Emmama sa...

Jaja, jag har skrivit på samma saker i Sverige och reagerade då också.. Absolut - att inte avslöja hemligheter är okej, det köper jag! Men när jag jobbade i Malmö och personal STAL mat från boende fick vi inte berätta det som hänt för god män och föräldrar för det skulle bara skada företagets rykte. Då är lojaliteten felriktad tycker jag!