torsdag, mars 27, 2008

"Han är inte farlig"

Nu hände det igen! På väg till dagislämning sprang en okopplad hund fram till oss och jag reagerade genom att stanna vagnen och ställa mig framför Gustav eftersom man faktiskt inte kan veta vad hunden kommer göra. "Han är inte farlig", skrek hundägaren på håll och kom sedan nära.

Hur kan hundägare tro sig veta det? Tänk om Gustav blivit rädd och skriket, eller kastat bilen han hade i handen på hunden? Hade inte hunden
kunnat bli skrämd och därför skällt eller bitit?
Alla varelser kan väl bli skrämda och av rädsla reagera utåt? Vad säger ni hundägare? Känner ni att ni VET att era hundar aldrig kan komma att skada någon? Kan man veta det?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte hundägare förstår att folk kan vara rädda. Många gör säkert det men långt ifrån alla. Har en kompis som har en hund som gärna hoppar upp på mig och dreglar äckligt hundsaliv...fy!! Jag blir livrädd! Modigt gjort av dig men det var säkert ett måste.

Anonym sa...

jag håller med dig Emma och tjejen ovanför här, hundägarna känner ju sina hundar väl tror jag och är säkert "övertygade" om att de ALDRIG skulle bita.. men jag litar inte riktigt på det ändå, som du skriver Emma, hundarna kan ju bita av rädsla över ngt. Jag tycker det är en självklarhet att hundar ska vara i koppel. Jag är personligen inte jätterädd för okända hundar men tycker ändå det känns bättre att gå förbi en hund om den är kopplad, hade jag haft barn hade jag verkligen tyckt det. Hund i koppel tycker jag tyder på respekt och förståelse för andra! Hoppas ni har en bra dag Emma! Jag har en fråga till dig på min blogg emma som du gärna får svara på om det inte är för långt/krånglit. KRAM till er! :)

citronlime sa...

jag är själv hundägare...och nej man kan aldrig lita att hunden inte gör något eftersom man inte vet vad personen gör!!! Om en människa börjar hoppa, vifta med armarna etc så blir hunden skrämd och ser detta som ett hot!
Jag är väldigt kluven i alla dessa hunddiskussioner, för det är till 99% alltid hunden som gör fel, det talas ALDRIG om vad människor gör för fel när de möter en hund!!!

Jag har aldrig vår hund lös när vi går ute bland folk, men däremot ute i skogen hos mamma & Micke. Visst, jag kan aldrig veta om vi möter någon där, men det är inte ofta någon annan tar en promenad på deras privata mark.

jag tycker att du gör helt rätt som ställer dig framför Gustav när det kommer fram en främmande hund. Precis som du skriver, hade Gustav t ex kastat bilen, eller börjar skrika, fäkta med armarna eller liknande så hade hunden kunnat ta det på "fel sätt".
Man ska lära sina barn att ALDRIG hälsa på främmande hundar, och att ta det lugnt.

Jag tycker att man ska låta sina barn umgås med djur, lära sig hur man är med djur. Det finns alltid, nästan, någon man känner som har en hund eller katt etc. Det är jätteviktigt tycker jag!

Min mamma har hundar, våra barn är uppvuxen med hundar och det har funkat jättebra. De vet att de inte får gå fram till hundar som de inte känner. De vet att man inte får lyfta hundar/katter (så många föräldrar som tycker det är gulligt när en tvååring tar och lyfter en katt under magen, och blir sen arg på katten för att den river/biter).

Ojdå...det blev visst långt...skulle kunna skriva mkt mer ;)

Emmama sa...

Absolut, bra att barn vänjer sig! Jag vet vuxna som är väldigt rädda för hundar tex och det kommer ju smitta av sig på deras barn i framtiden osv. På samma sätt som man ska visa världens alla människotyper för sina barn är det samma med att visa djur! :)

citronlime sa...

Ja precis!
Jag ser själv på vuxna som är rädda för hundar (och den rädslar är oftast pga de inte är vana vid hundar och har väldigt svårt att "läsa av" hunden. T ex när en hund hoppar, vilket jag inte tycker att man ska låta sin hund göra, så är det för att den är glad och vill hälsa. För att hunden inte ska hoppa, så kan man istället sätta sig ned på huk så slipper man hoppandet)...oj det blev en lång parantes *s* I alla fall så överför många detta på sina barn, det finns de som säger till sina barn att hundar är farliga!!!! Vad är det för sätt???

Om man själv är rädd för hundar så är det jättebra terapi att träffa en hund, vars ägare man litar på. Ingen hund vill göra någon annan illa...även vissa verkar tro det (läs media t ex).

Anonym sa...

Nej, man kan inte veta att hunden inte gör någon illa... jag har lämnat min rottweiler hos mammma redan för många år sedan. Hon hade inte ens klarat av att leva ihop med ett barn.

citronlime sa...

En sak till...man ska ha sin hund kopplad för man kan aldrig lita på att det inte finns människor som gör din hund illa!!!!
Det finns så många korkade människor...

egoistiska egon sa...

i frågan om hundrädda människor så är det väl egentligen "skitsamma" för den rädde om ägaren säger att hunden är snäll, för den rädde är ju lika rädd för det.