tisdag, mars 25, 2008

Barnbidraget

Aftonbladet skriver om förslaget att göra barnbidraget behovsprövat. Det är nåt så vansinnigt att man sen länkar till en människa som totalt saknar insikt om vad barnbidrag är och dess historia. Fotbollsfrun. Med massor av läsare som säger heja heja. Detta handlar om en stor politisk fråga, om den framtida välfärden, och så länkar man till nån som inte problematiserar (varken detta eller nåt annat)! Hennes åsikt är inte ointressant, ingens åsikt är ointressant, men skall den vara där?

Fråga era äldre, era mor- och farföräldrar (om dom som mina tillhört den grupp som fick barnbidrag på grund av att familjen hade dålig ekonomi) hur det var att tillhöra gruppen som fick barnbidrag. De kommer berätta om den mobbing och utsatthet som "fattigungarna" genomled.

Man kan göra det så simpelt som fotbollsfrun och tro att det handlar om att ha råd med barn och att ha pengar över när räkningarna är betalda men detta handlar, som så mycket annat, om djupare saker. Det handlar om välfärdens vara eller icke vara i Sverige och det handlar verkligen om klasser och solidaritet. Det handlar inte om att försvara rikas rätt till extra pengar utan att försvara rättvisan i ett allmänt bidrag, för de underpriviligerades skull.

Låt inte ett bidrag för BARN vara behovsprövat, det leder bara till elände! Och hur ska en ensamtstående förälder med 3 barn och en inkomst på 20100 i månaden klara sig utan de 3000 extra?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja gör dom det så e dom ju inte kloka....jag kan knappt klara mig på den lilla lön jag har o ha bara ett barnbidrag men det e ändå 1050kr.
Nej bort m alliansen o in med dom röda!!!!
A-L

citronlime sa...

MYCKET bra sagt Emma!!!! :)

Anonym sa...

Rent spontant när jag hör detta så tycker jag det låter bra. Varför ska höginkomsttagare ha en del av kakan när det finns andra som behöver den bättre??

It´s all about me sa...

Jag röstade NEJ här i din blogg, innan jag såg det här inlägget. Jag håller med dig av den anledningen att höginkomsttagare dessutom drar in såpass mycket skatt till staten att det vore orimligt om de skulle missgynnas av en sådan här sak (allmänt bidrag.

Emmama sa...

Pernilla: men familjer med dålig ekonomi kommer ju inte gynnas av att de rika inte får..?

Annaluna: Precis, det också! Barnbidraget är ju för att täcka upp de extra utgifter ett barn innebär och handlar inte om hur bra man på egen hand klarar av de kostnaderna.