tisdag, mars 11, 2008

Sov sen!

Amerikanska studier visar att det finns effekter då mamman ammat efter att ha druckit ett till två glas vin – men dessa effekter är övergående.– Barnet sover sämre. Men om mamman inte dricker mer än ett till två glas vin så tar barnet igen den förlorade aktiva sömnen inom 24 timmar, säger Olle Hernell.

Källa: http://www.alltombarn.se/halsa/rott-till-mamma-gront-for-babyn-1.8477

Vad säger ni? Är det värt att låta barnets sömn påverkas för att man vill dricka lite vin? Ska en bebis behöva ta igen förlorad sömn pga att mamman ville dricka vin?

6 kommentarer:

citronlime sa...

Jag är HELT emot att dricka alkohol när man ammar. Jag förstår inte själva grejen, är det så svårt att avstå under en så kort period i ens liv?!?!?!
Det är likaså när man är gravid!!! Det finns inga ursäkter, och det kvittar om de diskuterar tills de stupar...nej, det är inte acceptabelt!!! Punkt!

Anonym sa...

Det är ju inte bara sömnen det rör sig om... om det påverkar sömnen så påverkar det även andra, allvarligare, saker... :P
Nej, jag drack inte så länge jag ammade Oliver och jag kommer inte att göra det nu heller. I o för sig så ammade jag bara i några veckor men det hade andra orsaker bakom. Jag tänker inte amma så värst länge nu heller men det är också en annan story.

Anonym sa...

Jag är också HELT emot att dricka alkohol då man är gravid och då man ammar och jag tycker att det är en regel man inte tummar det minsta på!!

Anonym sa...

Ibland efter Vincent gått och lagt sig på kvällen tog jag ett glas vin, det kändes helt OK för mig även när jag ammade. Att vara gravid och dricka känns däremot helt oacceptabelt.

Anonym sa...

Nu var ju dock frågan om det är värt att barnet ska få sin sömn störd av att mamman ska dricka vin, det är det naturligtvis inte.

Anonym sa...

Absolut inte. Jag var noga med mina timmar om jag drack vin så jag visste att inget gick över i bröstmjölken. Nu drack jag inte vin eller alkohol speciellt ofta, men vid speciella högtider eller tillfällen då det kändes extra festligt.