torsdag, november 06, 2008

Inte bara jag!

Gustav ringer moster tidigare i år

Ååååh det är inte bara jag som uppmärksammat det nya hårda föräldraskapet som är så poppis! Finaste Hillevi Wahl skriver på temat här:

Barn ska lyda, annars får de inga guldstjärnor. Lyder de inte mamma och pappa i affären eller i biosalongen så får de minsann inte följa med nästa gång. "Barn ska lära sig", zzz. Varför inte fundera över varför det blev fel och öva på att få det att funka? Och har barnen en gång lärt sig att sova i egen säng ska de sova där sedan, oavsett omständigheter. Även om barnet haft en dålig dag på dagis, är ledset och ängsligt så är det egen säng som gäller för rutiner är bra och ska inte brytas. Näe, säger jag! Pussa och krama era ungar hela tiden och låt de sova med er när de behöver närheten! Regler är livsnödvändiga men det är dåligt föräldraskap att inte se när de behöver ruckas på.
Vad hände med lagom-landet, med den gyllene medelvägen? Ge ungen en present också på syrrans födelsedag, säger jag, det är OMÖJLIGT för ett barn att se det rimliga i att ena barnet får 20 presenter och hon själv ingen alls. Det måste en vuxen förstå!

Detta vill jag höra era tankar om så skriv så pennorna glöder!

8 kommentarer:

egoistiska egon sa...

du är så klok emma!

Anonym sa...

ja, håller med dig... men undra om alla är sådär extremt hårda när det väl kommer till kritan. Jag fattar inte hur folk isf klarar av det?? Lagom är bäst som du säger och bakgrunden till att det gått fel är ju det första man måste analysera. Hot är bara dumt, för de förstår iaf inte.

Anonym sa...

håller med dig, med kärlek kommer man sååå mkt längre.

Emmama sa...

Egon: Du också, som håller med mig! ;)

Snorky: Kanske är det mest snack..? Men jag tycker ändå att man ofta hör föräldrar köra det där disciplintugget. Barn ska lära sig vem som bestämmer och gärna ocksa lära sig veta hut och det där.. Jag tror detta är en reaktion på att det finns en del problem bland “ungdomen av idag” men jag tror inte de problemen finns pga för lite disciplin utan för lite kärlek och för lite tid med sina vuxna..

Sussie: Amen! Man ska ta hand om sina ungar och inte skrämma och vara hård for att samhället hetsar en till det!

Anonym sa...

Jag håller med men ska också tillägga att olika barn behöver olika sorters "straff". Det finns en del barn som "bara" förstår sig på vissa hot som att ta leksaker och liknande. Som Hillevis skriver ska man givetvis rucka på regler - vad är de annars till för

egoistiska egon sa...

såg precis att dokument inifrån på söndag kommer att handla ungefär om det här. muchos intressantos. :)

Marianne sa...

Håller med dig! Nog för att jag tycker att det verkar som om svenska barn i dag alltför sällan får lära sig samspel mellan människor (som att inte stå på sätet i bussen med skor på, att inte skrika och gapa för mycket på en restaurang etc) men att dra det till att införa något slags hitlerregim ... Nä, regler och dialog och kunna bryta regler när det behövs, förutom att självklart SLÖSA MED KÄRLEK. Kärleken är väl en av de få saker man kan slösa med som bara växer ju mer man slösar?

Varför kan inte folk använda sunt förnuft?

Kram!

Emmama sa...

Petra: Jag tror det är ett inlärt beteende, att det är det som funkar på dom för att dom är vana vid att det är så vi vuxna är. MEN, barn kan behöva olika bemötande såklart men frågan är varför...

Egon: Hoppas jag kan se det här! Tack för tipset!

Marianne: Visst finns det mycket negativt beteende bland barn men jag tror inte det uppkommit pga för lite regler och ordning, utan pga (som du skriver) för lite samspel mellan människor. Sunt förnuft är bra, tänk om alla hade samma.. ;) Kram!