onsdag, november 05, 2008

Rapport från dagis


Måste bara visa vad vi får varje dag när vi hämtar Gustav på dagis! En rapport för dagen om vad de ätit, hur mycket han åt (står alltid "ate all", åt allt, matglad ung man - det ligger i släkten), när han sov, vad som fanns i blöjorna och tidpunkter för när de bytte blöja, aktiviteter för dagen och vilken personal som jobbat. Ordning och reda!!

God dagens meny tycker jag! Toast till frukost och sen frukt till morronmellis. Gryta med kyckling och palsternacka till lunch med sockerkaksbakelse som efterrätt (alltid efterrätt, varje dag men ofta nyttigare än idag) och så tomatsoppa och bröd till kvällsmat (kl 4 får de dagens andra lagade mål mat). Bra mat alltid och Gustav (som sagt) äter som en häst - skönt!

Ni som har dagisbarn, får ni också dagliga rapporter? Inbillar mig att detta är vääääldigt brittiskt nämligen.. :)

10 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Har inte barn själv, men vet att i t ex NL och här i Spanien så har de en vanlig anteckningsbok där föräldrar och lärare skriver meddelanden till varandra. Varje barn har en sådan bok.

Saltistjejen sa...

Å, vi får också dagliga rapporter från Ellas dagis! :-)
Jättebra!
Kanske ska lägga ut en bild på de jag med på bloggen?!
På framsidan står det vilka tider hjon ätit samt vad (i vårt fall är det lätt eftersom hon ju fortfarande endast äter bröstmjölk), när de bytte blöja och vad som va i den, när och hur länge hon sovit middag.
Och på baksidan skriver de små meddelanden om de tycker det hänt ngt under dagen som de vill att vi bör veta. Kan vara allt från att vi måste ta med fler ombyteskläder nästa dag till att hon gjort något för första gången. Jätteroligt tycker jag!!! Man får helt klart en bättre idé om hur hennes dag varit då.
kram!

Anonym sa...

Nej inget sånt här... De har sagt att många föräldrar inte är intresserade av vad deras barn har gjort under dagen. :P Hemskt.

De som frågar så berättar de för om det har varit något extra. (Ok, när han har kissat är inte så viktigt längre då han är 4.. )
Det är ett ganska litet dagis och jag beundrar dem för deras minnen hur mkt de kommer ihåg om alla ungar. :)
Finns det byk så finns det en röd lapp (som det står byk på) med häftmassa på hans korg med utekläder. Är de ute så brukar de ta med plagget ut och ge det, så att det inte blir o mögla över helgen..
Är supernöjd med vårt dagis trots att de inte rapporterar skriftligen. :) Jag har sett så många andra hemska dagis här i trakten...

Anonym sa...

Näe, sånt finns inte här... men vad bra att få en sån! Det skulle jag också vilja ha... men som vanligt har de väl inte tid med sånt *suck* Jag tycker det är så stressigt när jag hämtar barnen (tur att det nästan alltid är Martin som gör det)... först ränna på två avdelningar och så försöka övertala barnen att de ska gå hem och sen få med alla kläder + kontrollera att extrakläder finns och sen har jag glömt att fråga om resten ;-) Neo pratar iofs för sig själv så honom kan man fråga om maten... annars har jag ingen aning om vad de ätit om jag inte kommit ihåg att titta.
När jag slutade 14 en dag var vi hemma 15:45!!!! :-o

Anonym sa...

Hej! Jag som själv har jobbat inom förskola vet att det är ganska svårt att hålla koll på exakt hur mycket alla har ätit osv , jag tycker givetvis att detta är jättetråkigt och det betyder bara att det är för många barn i barngruppen. Drömmen är ju att man har "sett" alla barnen varje dag och att man sedan kan berätta vidare för föräldrarna.Personligen tycker jag att det allra VIKTIGASTE är att personalen som jobbar inom fsk tycker om barn och att dem inte skriker på dem. Tycker man inte om barn och inte kan tänka sig att byta en bajsblöja , vad gör man där då(tro mig, det finns personal som "smiter" undan när det är dags för blöjbyten) Man kan ju fråga dem om dem själva har barn och om dem hade velat att deras små älsklingar skulle bli röda och såriga i rumpan!Jag känner inte dig Snorky, men jag anser att det är vårt ansvar att vara intresserade av våra barn och inte se dem som en börda. Självklart finns det dagar som är stressande ,(jag är verkligen inte perfekt)men vi måste försöka hitta våra lösningar på problemen så våra barn inte blir så stressade som vi.Jag anser även att alla föräldrar får hitta sina EGNA lösningar , då detta givetvis skiljer sig från familj till familj. Hoppas att du inte tog FÖR illa upp, vet att det är sååååå känsligt, men du får gärna tycka till om det jag skriver! Hoppas även att du Emma inte tog illa upp, men du vet hur jag är, står för vad jag tycker. kram

Emmama sa...

Karlavagnen: Också ett bra system tycker jag! Då glömmer man inget viktigt! :)

Saltistjejen: Känns som ett utlandsfenomen av kommentarerna här att döma! Ja visa gärna hur era också ser ut, verkar vara hyffsat lika. Innan fick vi muntliga rapporter vid hämtning men det kändes som de pratade om alla barnen, inte specifikt om Gustavs dag.


Sussie: Blir lite konfunderad över att personalen sagt så om andra föräldrar.. Känns som om förskolepersonal OFTA har en så himla trist inställning till föräldrarna.. eller? Jag är också så himla nöjd med vårt dagis, det måste kännas bra dit man lämnar sina gullon! :)

Snorky: Ja jag gillar verkligen de där rapporterna! Jag ser ofta extremt stressade föräldrar som hämtar sina barn för det är ju verkligen en hel del som ska hinnas med de där få timmarna som är kvar av dagen om man jobbar heltid på vanliga tider (typ 8-5) och det är inte lätt.. Dessutom är det inte alltid lätt att övertyga om att de ska komma med hem heller, jag vet.. ;) Man får glädjas åt att det är ett tecken på att de trivs i alla fall.. :)

Satja: Nej, ingen tar illa upp av dina ord (hoppas jag). Du uttrycker dig alltid så vänligt! :) Förstår vad du menar men tror inte Snorky menade som kritik mot personalen att de är stressade utan mer att systemet är fel som gör att de blir stressade. Helt klart svårt att minnas detaljer om alla barnen på eftermiddagen men kanske hade det löst problemet att skriva ner litegrann medans dagen går som de gör på Gustavs förskola? Jag tror verkligen det! Jag älskar att komma och hämta Gustav och få veta nån rolig detalj från dagen, något han sag teller gjort, det betyder så mycket som mamma! :) På tal om personal som inte vill byta blöja så har jag två gånger när jag kommit för att hämta Gustav märkt att han haft en gammal bajsblöja på och hela rummet stinker utan att de bytt. Den personalen (samma båda gångerna) har jag inte så höga tankar om längre så hurra för att hon nu jobbar med de äldre barnen..

Anonym sa...

vilken kul grej. Det önska rmna ju att alla dagis hade som system. Går ju säkert att skriva ner under dagen efter hand. Måste vara kul för er föräldrar att veta lite vad barnen haft för sig under dagen

Anonym sa...

Ja jag fick rapporter men inte på papper utan bara muntligt.
jag frågade mest för jag vet att mina barn kunde vara slarviga o inte äta m nån reda alltid så då frågade jag alltid.
A-L

Jemayá sa...

Vilket bra system! Jag frågar för det mesta, men ibland har jag brått och glömmer. Hur gammal är din pojke? Min har just börjat på dagis, så allt är ännu rätt nytt för oss.

Emmama sa...

Pim: Jag gillar det verkligen!

A-L: De var väl vana vid din goda mat så inget annat var gott.. :)

Jemayá: Gustav blir tre i februari och jag gått på dagis sedan i januari. I början fick vi bara muntliga rapporter men nu alltså skriftliga, känns jättebra!