måndag, september 29, 2008

Behöver vi veta?


Måste berätta om en mycket intressant diskussion som kom upp när jag var på kurs i Glasgow för några veckor sen. Som en "ice breaker" (alla kursdagar här inleds med ice breaker för att få igång deltagarna, jättebra!) gav vår föreläsare oss något att fundera över och diskutera. Tänk er att ni jobbar inom social omsorg / socialt arbete / med människor i någon vårdande form (ej sjukvård). En klient har HIV / AIDS, vilka behöver veta? Vilka ska han / hon säga detta till?
Flera menade att alla som jobbar på hans eventuella boende måste veta, det är säkrast för alla. Det var mååååånga som tyckte så, de allra flesta. Jag menade att ingen behöver veta, det är upp till personen om han / hon vill berätta och upp till mig som arbetar där att alltid skydda mig emot sjukdomar genom att tex använda handskar och så vidare. Världen är inte så rosenröd att man kan berätta att man har en allvarlig sjukdom utan att någon kommer ha svårt att hantera det. Den personens integritet är viktigast, jag kan alltid gardera mig genom diverse åtgärder. Dessutom, hur ska vi få veta? Ska vi testa alla innan de får bli våra klienter? Om dom inte vill testas - ska de inte få hjälp? Och om de testades friska när de blev våra klienter - hur vet vi att de inte fick en smitta dagen efter?
Vad tycker ni?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nej det behöver man inte berätta. Hanterar man blod så bär man ju alltid handskar och samlag brukar man ju inte ha med patienterna.

Saltistjejen sa...

O intressant!
Jag håller med dig. Jag tycker inte alls man måste berätta. Om man arbetar med omvårdnad av personer så ska man ju som sagt ändå använda t ex handskar etc om man gör ngt som kan innebära att man kommer i kontakt med kroppsvätskor eller så.
Plus att just HIV är ju inte ens särksilt smittsamt så länge man inte delar just kropppsvätskor med varandra. Och DET ska man ju inte göra med de man arbetar med. Om de blöder tar man väl ändå på sig handskar t ex??

Anonym sa...

Jag håller m dig Emma.
Jobbar man m omvårdnad så ska man ju alltid bära handskar.
Det e inget som personen behöver berätta tycker jag.
A-L

Annika sa...

Ja, jag håller också med dig, och skriver helt under på det Pernilla säger ovan.
Som du säger; världen är inte så rosenröd att man kan gå runt och berätta att man har en dödlig sjukdom. Nej, det blir konsekvenser så fort ngt sådant kommer upp i ljuset.

Anonym sa...

Instämmer med dig! Att avslöja att man är HIV-smittad medför nog en ganska stor risk att bli behandlad som en pestsmittad, kan tänkas att inställningen att man måste berätta är ett tecken på att det kan gå illa! Ingen ska behöva bli utpekad och utsatt för sin sjukdom som väl är en privat angelägenhet så länge man inte planerar att göra sådana saker som kan medföra en risk; inleda ett förhållande med sex utan skydd, dela nålar. Världen blir aldrig så bra att vi kan garantera något - att någon är ärlig om sin sjukdom vid viktiga tillfällen. Dessutom är det ens ansvar att skydda sig vid smittorisker i jobbet! Dvs använda handskar, desinfektionsmedel och andra vitktiga åtgärder som man gör grundläggande inom sjukvården - inte med HIV som största anledning utan pga smittor som Hepatit, resistenta bakterier etc. Så, summan av kardemumman - det är upp till en själv att avslöja om man är sjuk eller inte! Förhoppningsvis blir världen mindre fördomsfull och kärleksfullare i framtiden och folk behöver inte frukta att de ska "outas" för sina sjukdomar!
Ciao!

Anonym sa...

Håller helt med dig Emma, men det vet du nog vid detta laget att jag delar oftast dina åsikter.

Lullun sa...

Det är ju en svår fråga, helt klart. Men håller ändå lika klart med dig!

Petchie75 sa...

Jag håller med dig också, inte behöver alla veta - det är bara onödigt att skapa fler problem för den som är smittad.

Emmama sa...

Pernilla: Lämpligtvis inte nej.. MEN det händer också det.

Saltistjejen: Precis, andra sjukdomar är mycket mer smittsamma men ända pratar alla om HIV.. Absolut, handskar ska finnas på alla arbetsplatser!

A-L: Precis, det vet ju säkert du som jobbar med människor!

Anonym: Håller helt med! Ciao! :)

Satja: Detsamma! :)

Lullun: Tur för dig för jag är så jäkla bra på att slåss. Och jag slåss alltid när folk säger emot. ;)

Petra H: Precis!