lördag, september 27, 2008

Gryta och debatt

Är ordentligt proppmätt nu efter att ha mifflat i mig massor av Mwanikis goda gryta här nyss. En egentligen ganska ordinär köttgryta men med tomater och så Mchuzi som vi köpte med en ordentlig hink av hem från Kenya i januari. Riktigt gott! Tror inte det finns i Europa men för er som bor lite längre bort är det möjligt att det finns att få tag på, kolla gärna efter det för det är riktigt gott! Gjorde också en god röra med vitkål och morötter och det ses längst ner på matbilden nedan. För er som vill testa hemma, stek vitkål och morötter mjukt i lite olja, tillsätt en kycklingbuljongtärning och lite vatten och låt det koka ihop (ju längre desto bättre, en halvtimme och det blir riktigt bra). Kanske inte låter mycket för världen men jag älskade det när min svägerska (alla mina tusen svägerskor för övrigt) tillagade det i julas och jag la receptet på minnet! Världens enklaste, billigaste och godaste tillbehör till nästan alla kötträtter!
För resten av kvällen gäller mest ingenting och det blir skönt. Ska se Obama vs McCain - debatten på TV här klockan 23 såklart och det blir spännande...

Hoppas ni alla haft en skön lördag! Till er som varit på bokmässan hoppas jag på ordentliga rapporter under kvällen, så roligt ni säkert haft det! Vad har ni köpt?? Och till Mallan som BOR i Götet men INTE skulle dit så kan det förväntas pisk nästa gång vi ses. Skämmas borde du, skämmas! Att uppmana till att känna skam är ju nämligen ett väldigt kontruktivt sätt att få till en förändring, det vet man ju..

Nu ska jag surfa runt på favoritbloggarna, det har jag inte hunnit på lääänge..

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hej hemma precis från en mycke´ välbesökt bokmässa!!! Inköpt: Nattfåk av Johan Teorin (kriminalroman),Bedårande barn av sin tid av David Bogerius (rockbiografi om Noice, om någon liksom jag var ung på 80-talet så kommer ni nog ihåg dom) nostalgi.........
Mark Levengoods Hjärtat får inga rynkor (skickebud)
Kram Kram Annelie

Anonym sa...

Hej Emma!!
Har köpt Het mat, coola drycker (Jonas Borsse´n)
Min pappa hette Stikkan (om Stikkan Andersson, mannen bakom Abba) Hans dotter Maries berättelse om pappans liv o öden
En bok som heter: Vad du borde lärt dig i skolan......men inte hann med eftersom livet kom emellan
& en dvd m 14 timmar om fotboll "History of football"

Hälsningar Ulf

Anonym sa...

Har inte varit på bokmässan... men har däremot serverat både Guillo, Lapidus, Mankell, Amelia Adamo och GW (eller är det GV)Persson.....

Marianne sa...

Och inte en enda har köpt Yacoubians hus av Alaa Al Aswany! Men ni får skylla er själva för ni missar någonting!

Berätta mer om Mchuzi Mix! Vem vet, jag kanske kan hitta det här, jag bor ju i alla fall på samma kontinent som Kenya, även om egyptier blir förnärmade om man kallar dem afrikaner. Vad är det, vad gör man med det?

Vitkål och morötter hittar jag nästan jämt här, ska testa att göra som du säger. Goda ingredienser bör bli ett gott resultat.

Jag ägnade lördagskvällen åt att fålla gardiner. Så kul hade jag.

Lullun sa...

Nu blev jag jättenyfiken på den där kryddan! Och ditt recepttips ska jag helt klart testa. Vitkål är ju dessutom en av de få grönsakerna man kan köpa här om vintern utan att ruinera sig totalt. Även om det så klart inte är alltid de har vitkål i affären, men när de har så ska jag köpa och testa. Låter mumsigt! :-)

Anonym sa...

Hej Emma! va kul att ni också´använder den kryddan ,ja visst är den god. Vi köpte också den i bigpack när vi va i Kenya och vi använder den jättemycket. Även kul att du också tillagar vitkål och morötter. jag brukar alltid skämta med Kamau och säga att det är nog inte så många här som hade gillat det om man hade bjudit på det men det är nog mest för att man inte är så van vid det. Det är jättebra att laga om man vill köra budjetvarianten.Jag har även vitkål i köttgrytor och det blir hur gott som helst. Det behöver ju inte alltid vara kycklingfilee som ALLA svenskar verkar föredra när dem blir bortbjudna. jag tycker att vi svenskar borde våga prova lite mer nya saker och smaker och inte vara så rädda för allt nytt. Min egen mamma har provat och lärt sig äta ugali, chapati, mokimo(jag vet VERKLIGEN inte hur detta stavas m.m och tyckt att det va hur gott som helst fastän hon är van vid kött, kokt potaits och sås.
på tal om bokmässan så har jag inte kunnat gå i år för lilla Anthony är inte helt bra, men jag har VERKLIGEN saknat det. Det va meningen att min mamma skulle komma upp och vi skule gå tillsammans men men.............

ha en underbar dag , måste gå och ge lillkillen mat, han är en riktig småätare ha ha ha........ kram

Emmama sa...

Åh Annlie och Uffe, vad bra ni har haft det! Och vad tror ni om min nya receptbok? Verkar ju jättelyxig! :) KRAM!

Pernilla: Mycket tips? Vem var snällast? Drack han nåt GW? ;) KRAM!

Marianne: Kryddan är en smakrik (utan att vara stark) kryddmix till kött- och kycklinggrytor och jag inbillar mig att den även reder av lite eftersom den innehåller majsstärkelse. Kryddorna i är salt, koriander, kanel, fennel seeds, turmeric, ingefära, vitlök och kummin. Gott! Kolla i din butik, kan ju finnas men just denna tillverkas i Nairobi.
Angående att egyptier ej anser sig vara afrikaner så har jag hört många som sagt detsamma, fast åt andra håller, att araber inte kan vara afrikaner.. Kan vara värt att undersöka mer det där.. Kram!

Lullun: Vitkål är gott så testa! :) Här ovan står det mer om vad kryddmixen innehåller och en tråkig dag kan du göra din egen kanske..? :) Kram!

Satja: Mokimo (SÅ bestämmer vi att det stavas from nu, haha) är ju supergott! Men jag vill ha utan koriander för det är ingen favorit.. :) Nu blir jag orolig för Anthony, vill veta mer och ringer så snart jag kan! Får du mina sms? Jag får ju inga svar.. ;) KRAM!!!

Petchie75 sa...

Vad spännande med afrikanskt recept och kryddmix! Dock tror jag inte att det finns en chans att vi skulle hitta mokimo här, där vi knappt hittar "vanliga" kryddor som vi är vana vid från Europa... Jag ska dock testa vitkålen och morötterna!

Emmama sa...

Petra: Kryddmixen är från Kenya så kanske finns den bara där till och med..? Mokimo är nåt annat, det är en sallad på tomat, lök och koriander som man får till det mesta på restauranger, riktigt gott! :)