lördag, september 06, 2008

Torsdag, fredag i Glasgow!

Först av allt måste jag ju nämna vår fantastiska föreläsare Marjut Kosonen som höll i kursen! Ja, hon var finska och jag blev glad som aldrig förr när jag fick prata om saknaden av surdegslimpa och annat gott grovt bröd, fick höra "lite grann" när jag frågade om hon pratar svenska och kunde prata om skillnaden mellan skandinavien och UK när det gäller socialt arbete, värderingar och yrkeskunnande. Riktigt roligt!
I Glasgow är inte alla hus och byggnader byggda av granit. Det var såklart lite chockartat för Aderdeen-aren.
Att jag bodde på fint hotell kanske inte precis bekräftas av den här tråkbilden..Dag två på kursen var de flesta totalt outsövda eftersom de saknat sin egen säng natten före. Jag sover där man lägger mig och jag sover som en kung där man lägger mig. Därför sov jag non stop mellan 10 och halv åtta i denna sköna säng. Hann inte läsa en enda sida i Tyskungen, jag sooooov.
Har ni sett så fint universitetet vi var på är! University of Strathclyde var vackert som i en film och jag turistade mig givetvis järnet genom att ta mängder med foton!

Dessa mack-luncher. Dessa himla chips (åts med god aptit dock, visst visst) och min älsklingjiuce Ribena med svart vinbär!
Taxi till kursen i morning rush hour... Jag älskar städer i morgonrusningen, det är nåt speciellt med det!
Gustav fick nya fina manchestersnickisar (som ges mer rättvisa i förra inlägget), två tröjar och Glasgows enda fingervantar. Jag gillar INTE alls spindelmannengrejer men vad gör man i ett land tydligen så varmt att fingervantar ej existerar i annan form.. ;)
Jag vet i sjutton om jag nånsin förut varit på Urban Outfitters men det var den mest färgglada och fina butik jag sett! Hittade två små fina saker jag inte kunde motstå. Så med i väskan hem följde...
...en rosa mini oljelampa...
... och en bok om muffinsmagik... Nu ska det bakas muffins!
Denna butiken är som lilla himlen för mig! Fantastiska saker, möbler och kläder, allt i vittskalan. Nu vill jag blanda upp allt det vita med färg men OJ vad jag älskar det vita företaget!

12 kommentarer:

Lullun sa...

Härligt kursuppehåll och härlig lördag! Jag lästa båda inläggen först nu. :-)
Kul med en finsk undervisare och att sova på hotell; nej det har jag heller inga som helst problem med. Lyxar alltid till det lite extra när jag är iväg på tjänsteresa ensam, med badkarsbad varje kväll (de hotell jag brukar vara på har badkar på rummet). som småbarnsmamma känns ju det hela väldigt lyxigt tycker jag och smått "konstigt", att man bara kan njuuta och unna sig själv så! :-)
Får allt förresten ta mig en tur till dina hemtrakter någon gång och till Glasgow. Har tänkt på det många gånger men ännu har det inte blivit av... ;-)

Emmama sa...

Lullun: Jaaa du, jag unnar alla småbarnsmammor en hotellnatt! Vore jag rik skulle jag ge det till er alla! :) Och så frukostbuffe på morgonen och inget att städa upp eller fixa med, det är kärlek det! :D

Anonym sa...

Du är verkligen värd många hotellnätter, underbart att läsa allt du är med om, vilka erfarenheter du får med dig i bagaget, njut..... Kram

Marianne sa...

Bra kurs och härlig helg! Han ser alltid så GLAD ut lille Gustav!

Det nästan syns hur det svänger om det där gänget, hoppas du hittar dem igen så du får skivan. Antar att de blev bortkörda av polisen?

Annika sa...

Vilket kul inlägg, och så roligt med alla bilder.
Underbart med hotellnätter, aaahhh!!!

Annika sa...

Tillägg:
TACK för tipset om Lisa Syrens andra program, förutom Ring så spelar vi då! DET som ligger hos radio Kronoberg ska jag söka upp. Lisa Syren, min stora favorit på Sveriges Radio. Tycker det är så kul att du också tycker det :-)

Emmama sa...

Marianne: Han har egentligen alltid varit en glad och nojd pojke och han ar sa fantastisk att ha omkring sig! :)
Nejnej, de var nog inte dar oanmalda och blev bortkorda, det tog lang tid for mig att ta mig tillbaka fran bankomaten bara. Jag rakade hamna pa HM och sa... Hoppas verkligen jag ser dom igen, de var riktigt skona!

Annika: Bra, det ar riktigt trevligt! Hoppas inte det ar for inriktat mot min gamla hembygd for dig bara.. :) Hotellnatter ar riktigt harligt ja! :) Nu ska jag titta in pa din blogg!

Anonym sa...

Åhh vad jag saknar Glasgow när jag ser dessa bilder!!
Kram från götet :)

Emmama sa...

Vem saknar Glasgow? Nu blev jag nyfiken! ;)

Kram!

Petchie75 sa...

Härliga inköp och fint hotellrum! Urban Outfitters har jag varit på i Dublin och hade kunnat gå runt i evigheter och titta på alla roliga grejor!
Vad konstigt att det inte finns fingervantar i Skottland, så varmt är det ju trots allt inte på vintern.. Iaf inte när jag hälsade på min bror som inte hade centralvärme.
Hoppas att du får en bra start på den nya veckan!

Anonym sa...

Marie är det som saknar Glasgow..råkade lämna en anonym kommentar ;)

Anonym sa...

åh glasgow...länge sen...fin stad:)