fredag, september 12, 2008

När mormor har tråkigt

Vilken väldigt tyst och lugn fredagkväll det blev idag. Gustav var otroligt trött när han kom hem från dagis och ville mest mysa i soffan med mig, Mwaniki skulle "keep off". Det där om att små pojkar tror att mamman är deras och att pappan är en rival är just nu något vi upplever väldigt starkt. Gustav tittar på Mwaniki ibland (varenda dag), pekar på mig och väser "that's my mummy". Han upplever det mycket tydligt som en kamp. Antar att det är samma för er med pojkar i samma ålder? Gör flickor så med sina pappor? Tror mig inte ha hört det i alla fall. Hur som helst somnade Gustav både innan klockan var sju och innan Mwanikis köttfärslimpa (jag får mina älsklingsrätter varje dag, jippi) var klar.


Frun i huset ska hållas varm i höst, det ska mormor se till.


Pratade en stund med min fina mormor igår och hon var, kan man säga, ganska tydlig med att hon har tråkigt. "Det går en dag i taget, men vi har väl inte speciellt roligt", sa hon, när jag frågade hur det var och vad de gjorde.

Mormor kan säga saker på ett sätt som gör att jag skrattar i år åt henne och det finns i vår familj många bevingade uttryck som härstammar från mormor. Inte minst från mormor i samspråk med hennes minst lika direkte make, min fina morfar. Honom pratar man aldrig med när man ringer till deras hus. Svarar han betyder det att mormor är på toaletten och då får man några ord innan mormor blir klar med sina göromål och tar SIN lur ifrån honom. Det han vill säga mig, då mormor inte är på toaletten, skriks alltså alltid i bakgrunden av mormors röst.

Det är som ett skådespel att ringa de två människorna.

Idag hade mormor ringt mamma och sagt att hon undrade om vi vill ha nåt stickat till jul. Det kan låta som det sista samtal man vill få men så är det inte för oss. Mormor har en talang för handarbete som imponerar! Jag ska visa några av hennes alster när jag orkar fotografera och ladda över bilder igen.

Jag har därför ägnat en timme åt Garntjänsts hemsida och min önskelista ser ut som följer. Nu är jag inte galen och tror att jag kan få allt men hon får i samråd med mamma välja vad hon vill och hinner göra.
  • Stickade pojktröjan ovan, perfekt med varm halvkrage
  • Sjuka jag tänker "stay warm" och vill ha benvärmare, har redan korta som hon gjort
  • Klassisk brun mössa och vantar
  • Söta rosa mjukisdjuret längst upp
  • Svarta virkade korgen och två av de svartvita korskuddarna som ligger i soffan bakom

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tröjorna är hur snygga som helst. Nu blev jag också sugen på att sticka!

Anonym sa...

Ja dom där benvärmarna...minns man mycket väl.
A-L

Anonym sa...

varmt är skönast. :)
vi har faktiskt aldrig upplevt detdär med oliver.. "min mamma". men det där att bara ena göräldern duger går i perioder. idag är det bara pappa, pappa... men i veckan var det bara jag som gällde. ':)
william är en riktig mamis! mer än vad oliver var... bara små bokstäver för han sitter i min famn nu oxå.. :)

Emmama sa...

Matildas fikarum: Åh, är du duktig? Jag vill så gärna kunna och borde börja öva... :)

A-L: Minns dom inte med kärlek vad det verkar som...? ;)

Sussie: Får se om William tar upp kampen om mammas gunst med Kenneth istället då? :)

Anonym sa...

Jag älskar benvärmare !!!!! Och vad roligt med din mormor. hehe. Min mormor har oxå många citat som vi alla i familjen härmar med hennes speciella åländska dialekt, tex " herrejesus så prinskorven har blivit dyr " eller " Taaaage, du soover ju " eller det bästa " oooooooohhhhhhhhh" när hon åker bil och blir lite rädd :D

Anonym sa...

Jo jag hatade inte dom...blev lite fel i min kommentar.
Jag menar att jag minns när dom blev moderna, jag tyckte dom var snygga, varma o sköna.
Kram A-L

Marianne sa...

Vilken duktig mormor! Hahaha, stackars morfar som inte får prata med dig!

Bra att ni får varma kläder till vintern!

Petchie75 sa...

Vad härligt att du kan beställa stickat från din mormor!! Det borde kanske jag också göra ;-) Jag har ju visat mina fina virkade grytlappar som hon har gjort men nu var det ett tag sedan jag bad henne om något... Och mormor brukar ju uppskatta när man kommer med sådana önskningar!

Emmama sa...

Foxy: Herrejesus borde vi alla säga lite oftare! :D

A-L: Okej, jag är med.. ;)

Marianne: Mycket bra, hon är ett geni!

Petra H: Åh, vill se grytlapparna! Jag ÄLSKAR att ha saker som gjorts av familjemedlemmar, det är inte alla förunnat..

Petchie75 sa...

Grytlapparna finns under mitt inlägg om flaggor från i fredags om du inte redan har hittat dem!! Det roliga med grytlapparna är att de med svenska färger fick jag för några år sedan i julklapp av mormor, samma present som min bästa kompis fick av sin mormor!! Hon bor i Danmark sedan några år tillbaka så de tänkte väl samma tanke att det passade de utlandssvenska barnbarnen - men det var bara så konstigt att de tänkte samma tanke SAMMA ÅR (min mormor har virkat sådana grytlappar i åratal så det var inget nytt mönster!). :D