lördag, september 06, 2008

En lördag i Aberdeen!

Glad Gustav i bussen till stan. :) Vi bor nääära men idag var hon trött modern så det blev lateri och bussåkeri.
Var tredje (tror jag) lördag är det "farmers market" i stan och då samlas massor av lantbrukare i stan och säljer sina fantastiska varor till cityfolket... ;) Det finns massor av gott och vackert att provsmaka och köpa; kryddor, blommor, ägg, fisk, nybakat bröd, hallon och andra bär.
Vi köpte supergoda fruit scones som är scones med russin, hur gott som helst! Och fortfarande lite ljumma när vi köpte dom. Lägg gärna märke till att skotska barn är hårda som sten och sprang runt med bara ben och öppna jackor när Gustav hade yllehalsduk. Här är man klart mer van vid kyla än vi nordbor är.. :)
Gustav älskar de här maskinerna som ju finns överallt och idag hade vi heldag och skulle ha bara roligt så det Gustav ville göra - Gustav fick göra! Men det var inte helt fel att stå och titta på med en god latte i handen.. ;)
Dessa "rolls" ääälskar jag! Det är som en rund paj/pirog som i min favorit innehåller ost och lök, hur gott som helst! :) Funderade på att köpa såna till lunch men det blev istället "meal deal" på
Boots vilket innebär att man väljer valfri macka/sallad, dricka och snacks för 35 kronor. Vi valde supergoda wraps med kyckling, ost, sallad och cesardressing, smoothisar och så fruktpåsar med melon och mango som snacks, riktigt gott!

Gustav älskade sina mangobitar! När vi kom ut från the mall uppträdde en fantastisk sång- och dansgrupp på gatan utanför! Minns tyvärr inte namnet men det började på S och de kom från Moçambique. Heeelt fantastiska och hela Aberdeen dansade och jublade! Ville köpa skivan och skulle snabbt hämta kontakten från bankomaten men när jag kom tillbaka var de tyvärr inte kvar. Får hoppas jag ser dom igen!

Det blev en del shopping idag men såklart inga skor vilket var det jag mest behövde.. Men nya tag nästa vecka, här råder totalt skokris... Hösten är dessutom den roligaste årstiden att köpa kläder till tycker jag!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja idag har dom haft en skördefest här oxå i Osby...imorron ska jag t kyrkogården o sätta blommor i minneslunden, det e ju ett år sen Thorsten dog!snyft!!
Kram A-L

Emmama sa...

A-L: Viktig dag idag! Tid för eftertanke.. KRAM på dig!

Anonym sa...

JAg är så impad av dej Emma, du har verkligen med kameran alltid, det ska jag med börja ha och ta lite vardagskort och börja blogga mera. kram Hanna

Emmama sa...

Hanna: Jadu, min kamera ar verkligen ALLTID med! :) Alskar att ta ocksa vardagsfoton! KRAM pa dig!

egoistiska egon sa...

åh vad härligt med marknad!

Anonym sa...

Ja jag satte röda nejlikor o brudslöja där!
KRAM på dig!