måndag, september 15, 2008

Petra H undrade...

Petra H undrade hur det är med sjukförsäkring och karensdagar här. Det är katastrofalt kan man väl säga. Jobbar man för "the council", kommunen, har man hyffsat bra skydd, samma inom manliga karriärsyrken. Jobbar man som jag gör för en "charity", en välgörenhetsorganisation, har man ingen sjukersättning så länge man är på sin probation (prövotid) men senare har man hyffsad ersättning om jag fattat rätt. Hur som helst har jag alltså ingen ersättning trots att jag är dokumenterat ordentligt sjuk vilket man ju är lite ovan vid. Det blir potatissoppa och havregrynsgröt nästa månad helt enkelt! Nej, skämt åsido, vi klarar oss men det är hemskt att tänka på hur en sjukdom kan slå mot en familj som verkligen behöver den inkomst de är vana vid.. Man ska ha råd att bli sjuk!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det e ju inte klokt, man måste vara rik för att kunna bli sjuk....nej där kan jag inte bo haha.
kram A-L

Petchie75 sa...

Det är verkligen inte klokt - hur lång är prövotiden? Nu förstår jag bättre varför du gärna vill börja jobba igen, men jag hoppas att du hinner bli riktigt kry först. Jag har sådan dålig koll på hur det är i Sverige men där har väl de flesta karensdagar nuförtiden? I Belgien hade jag full ersättning från dag 1, och de första 2 dagarna behövde man inget sjukintyg från läkare... Jag hade tur de första åren för då var en kompis make läkare så han kunde komma hem till mig och fixa sjukintyg och sedan bodde jag nära en "husläkare" för utan bil är det ju inte kul att ränna runt halva sta'n för att få ett sjukintyg om man nu är riktigt sjuk!! Jag tror dock att man kan få hembesök om det är riktigt illa.
Det var i sådana situationer som jag kände mig väldigt ensam, under de åren jag var singel och inte hade en pojkvän som kunde hjälpa till att köpa medicin etc på Apoteket. Jag hade dock vänner som hjälpte till att köpa mat och sånt, speciellt ett år då jag var totalt däckad i influensan i över en vecka :-( Då längtade jag hem till mina föräldrar, ha ha! Men skämt åsido, hur gör folk utan ett socialt skyddsnät?
Krya på dig ordentligt nu och hoppas att din prövotid är över snart så att du får ett fullgott skydd!
Kram!

Anonym sa...

Ungefär så där funkar det i Australien också. Det är dåligt med skyddsnät om man blir sjuk. På mitt jobb, som är ett stort företag, får vi 8 dagar betalda sjukdagar per år. Är man inte sjuk förs det över till nästa års pott. Det är inte många dagar, men än så länge har jag lyckats hålla mig till att ta ut kanske en 5 per år.

P.S. Hyfsat stavas med ett f. ;)

Emmama sa...

A-L: Nej, det är verkligen skillnad mot hemma..

Petra H: Man kan verkligen undra hur vissa människor får ihop det när de är sjuka och ensamma.. Hoppas att jag snart är på benen igen.. detta var inget kul!

Matilda: Tack för stavningshjälpen, där hade jag inte koll märker jag.. ;) Man blir hela tiden påmind om att saker är otroligt tryggt hemma.. Men lite äventyr behöver man ju också.. :)

Marianne sa...

Uselt system! Trodde verkligen att EU-länderna hade bättre skydd för sina invånare. Men det gäller tydligen bara vissa. Vore det inte på tiden att de jobbade för att förbättra sådana saker än att flytta fram och tillbaka mellan två städer!

Hoppas nu att du i alla fall har möjlighet att stanna hemma tills du är helt frisk, risken är ju annars att du får ett återfall, och så blir det värre i stället.

Gulligt att Gustav härmar pappa och är omhändertagande nu! Bra för honom att lära sig sådant och det är underbart när pappa kan vara en så fantastisk förebild.

Krya nu på dig!

Emmama sa...

Marianne: Oja, jag stannar hemma tills jag är bra! Försöker mig på ett pass på fredag för jag känner mig redo för det nu äntligen.

Kasst system ja.. kan ofta tycka att UK är en bra bit bakom..