onsdag, september 17, 2008

Bokmässan närmar sig...

Bokmässan närmar sig och för mig är det vanligtvis årets litterära höjdpunkt. I år är jag i fel land och det är ju åt helsike! Men, jag tar mig friheten att här ge några förslag på böcker som mamma och pappa gärna får fånga in åt mig när de är där...

Mina fastrars mat - Paolo Roberto

A piece of cake - Leila Lindholm

Till dess din vrede upphör - Åsa Larsson

Bedragen - Katerina Janouch

Hattjakten - Sven Nordqvist


Vad läser ni nu? Själv läser jag "Natten innan de hängde Ruth Ellis" av Margareta Strömstedt och "Sommarbarn" av Katerina Janouch.. En hemma och en på jobbet... Tips inför bokmässan emottages tacksamt!!

7 kommentarer:

egoistiska egon sa...

jag läser mycket av leif gw nu. han skriver faktiskt fantastiskt bra. lättläst, kriminalroman + att det är samhällskritiskt.

Millan sa...

Jag har precis last ut Sommarbarn jag ocksa och tyckte att den var valdigt bra! Speciellt kanske eftersom en av mina narmaste vanner har ar fran Tjeckien och hon laste boken pa Tjeckiska samtidigt som jag laste den pa svenska sa att vi kunde 'diskutera' den.
Just nu laser jag en san dar lite tontig 'chick lit', One Charming Man, av Marian Keynes och den ar val lite underhallande men det ar ju ingen djupliteratur direkt sa jag kan inte saga att jag rekommenderar den. Daremot rekommenderar jag 'The Kite Runner' och 'A thousand splendid suns' av Khaled Hosseini, men de kanske du redan har last?

Annika sa...

Jag har precis läst ut "Dotter önskas" av Katerina Janouch och den tyckte jag var bra, Nu håller jag på med Hallonbäcken av Lina Forss och den tycker jag är sådär, sådär. MÅSTE läsa Middlesex härnäst för vår bokklubb. Bokmässan i Gbg verkar vara underbar. DIT skulle jag gärna gå.

Emmama sa...

Egon: Jag gillar också GW men kan tycka att böckerna är lite utdragna ibland. Han är dock fantastiskt bra den mannen! Han borde nästan vara våran kung.

Millan: Måste få tummarna ur och läsa Khaled Hosseinis böcker, alla älskar dom! Har köpt en i pocket som blir nästa projekt! :)

Annika: Tack för tips! Bokmässan är UNDERBAR, alltid en av årets höjdpunkter alla kategorier och halva släkten åker tillsammans och köper maaaassor av bra böcker. Jättetrist att missa det men det går fler tåg.. (flyg)..

Marianne sa...

Hahaha, vad tänker jag på? Jag läste "Mina fastrars män". : D

Ja, du måste läsa Hosseinis böcker. Dem får man inte missa.

Jag håller just nu på med en egyptisk författarinna: Ahdaf Soueif "The Map of Love". Har precis börjat så jag kan inte uttala mig, men början var bra. Hoppas nu att den är bättre än den förra jag läste av henne, och det tror jag för jag har fått rekommendationer om den här men inte den andra.

JO ett HETT TIPS till bokmässan!!!! Alaa Al Aswany: Yacoubians hus. Du kan läsa mer vad jag skrev om den här: http://nyaaventyr.blogspot.com/2008/08/yacoubians-hus-p-svenska.html
och där finns en länk till SvD och en intervju med författaren. Han ska visst besöka bokmässan. Den är SUPERBRA!

Petchie75 sa...

Ååååhhh, Marianne läser just nu en av mina favoritböcker någonsin!! Den måste du läsa! Vad läser jag just nu - hm, en tung belgisk roman som jag inte skulle rekommendera, och När man skjuter (skjöt??) arbetare av Kerstin Thorvall - den är bra!
Jag är så avis på min syster, hon ska upp på Bokmässan för andra året i rad eftersom hon jobbar på bokförlag - snacka om önskejobb! Själv har jag aldrig varit på Bokmässan :-( Kanske nästa år om vi bor i Europa... Jag har också förresten läst Natten innan de hängde Ruth Ellis. Sommarbarn borde jag kan önska i julklapp om den är bra?

Lullun sa...

Åhh, bokmässan snart ja. Trots alla år på andra sidan Atlanten gör det fortfarande lika ont varje år när man inser att man missar bokmässan i Gbg och bokrean. *suck*

Just nu är det inte så spännande på bokfronten; har en bok som jag måste läsa pga jobbet, men om jag inte minns fel så har jag bara tre kapitel kvar nu, så snart kan jag ta tag i något mer spännande. Har fortfarande flera svenska böcker kvar från semestern, så det är ju lite lyx. :-)