söndag, september 21, 2008

Vår stadssöndag!


Styrde kosan mot stan imorse efter frukost. Jag behövde akut varma pyjamasar och inneskor för husen här är kalla och man har inte råd att ha på värmen på nätterna. Förra året visste vi inte det så vi hade värmen på från 8 på kvällarna tills vi gick ut på morgonen och fick sedan en räkning på 9000 kronor. Det har jag aldrig avslöjat för någon förrän nu.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle anlända hem med två turkosa pyjamasar, med får respektive texten "sleepy princess" på men nu var detta det enda jag hittade i varmpyjamasmedlångärmadtröja-väg. Så det fick det bli. Mina lite ljust turkosa varma inneskor är från himlen sänt och jag är varmare än nånsin. Nu ska den där jäkla lunginflammationen inte kunna komma tillbaka!

Blev en bra dag på stan. Gustav var på sitt bästa terrible twos-humör hela förmiddagen. Ingen som varit i Aberdeen idag har undgått att höra hans vansinnesskrik och när han skrikit färdig sov han i två timmar vilket underlättade när jag skulle köpa present till nyfödd bebis och Gustavs bästis V vars födelsedag vi missade eftersom den inföll mitt i sjukdomsveckan.


Detta klistermärke var fastklistrat på en postlåda i stan. Jag hade aldrig i mitt liv kunnat förutse de starka känslor som finns emot England här i Skottland. UK är ett land enligt alla människor utom britterna och kanske främst av allt skottarna som inte bara sörjde att Skottland inte var med i fotbollsEM utan också firade att inte heller England klarade uttagningen. "Det är väl som mellan svenskar och danskar" säger skottarna till mig när jag undrar var detta (får jag säga...) hat kommer ifrån. Men nej, detta är betydligt värre. I Sverige har jag aldrig hört seriöst riktad avsky riktad mot danskar.

Minsann, lite fakta som Stockholms stadsbibbla!

Nu kommer snart två ton mat hem till oss, bäst att bereda plats på hyllor och i kylskåp!

7 kommentarer:

Petchie75 sa...

Hu, jag vet mycket väl hur kalla husen är i Skottland (min bror bodde i Greenock i 3 år), men även i Schweiz och Belgien... Fick också en fruktansvärd dyr elräkning efter första vintern i Bryssel, trots att jag inte ens hade varit varm på nätterna! Du får önska sådana där duntäckssockar från Sverige, de är sååå sköna att sova med (brukar säljas på Hemtex).
Jag har en skotsk kompis som blir sååå irriterad om man säger att han är BRITT - för han är minsann bara skotte ;-)
Kul info om Stockholms bibliotek - var hittade du det?
Trevlig söndagkväll!

Anonym sa...

Men fy för att frysa så... :P

Anonym sa...

Oj är det så kallt i husen ? Då förstår jag att ni behöver vaddera er med goa kläder och inneladder mm.
Men hjälp vilken dyr el ! Charmen med Skottland är kanske att mans ka frysa och minnas det ;) KRAM HANNA

Marianne sa...

Himmel! Den elräkningen slår vår högsta som var 5000 för en månad i Bulgarien. Där var husen också iskalla och helt oisolerade. Så trots att vi hade extraelement och full speed på värmen dygnet runt var det iskallt och jag gick runt påpälsad som om jag hade bott på Nordpolen. Hoppas nu att du håller dig varm med nya kläderna!

Undrar som Petra: Var hittade du det där om Stocholms stadsbibbla?

Att skottar hatar engelsmän så? Varför? För Maria Stuart?

Anonym sa...

Åh vad jag känner igen det där från när jag bodde i Irland. Spruckna englasfönster och element som inte funkade resulterade i att vi aldrig hade varmare än 13 grader inne (och då bara när solen låg på!!) på vintern. 7 grader hade vi på natten. Jag sov i full mundering: flanellpyjamas, raggsockor, vantar, mössa och fyra (!) termotäcken (kanske varit smartare att vira in sig i fleecefiltar..). Ytterkläder inne men sällan ute.

Idag kan jag titta tillbaka på det och skratta, men det var inte speciellt kul att alltid gå och huttra.

Millan sa...

Jag gissar att det ar lite kallare uppe hos er an har, eller sa har jag helt enkelt vant mig vid dragiga hus. Nar jag tanker efter ar det nog sa... for pappa och familjen klagade nagot otrolgit pa hur kallt vi har det hemma nar de var har forra aret. Man borjar ju nastan forsta varfor folk har heltackningsmatta har ;-).

Det ar lite laskigt den dar rivaliteten mellan Walsare, Skottar och Nord Irlandare gentemot England. Det ar ju uppenbarligen nagot som hanger i sedan lange och val lite av ett Big brother/little brother syndrom, men det ledsamt ar det tycker jag. Och jag haller med dig... rivaliteten mellan Danskar och Svenskar gar inte ens att jamfora med den har. Engelsman verkar dock itne alls hysa samma agg tillbaks.

Visst ar det bra med hemkorning av maten forresten. Har kostar det ca £5 att fa det och det ar ju kanon med tanke pa att man alldeles sakertr hade handlat for det extra om man varit i affaren och plockat pa sig nagot som man egentligen inte behover...

Lullun sa...

Helt otroligt att man inte isolerar hus bättre runt om i världen egentligen. Är det verkligen bara i Sverige och Norge (och Finland?) som man har fattat att det alltså hjälper med isolering och bra fönster osv? Här kör vi med danska byggnadsregler från början av 80-talet och det är ju ren skandal. Danskarna byggde iofs redan då hus som var något bättre isolerade än typ era hus, men ändå hästlängder från de svenska. Och ja, medeltemperaturen är väl si sådär 20-30 grader lägre här...;-)
Och ja, nu blev jag ju också nyfiken på den där Stockholms-skylten. ;-)