tisdag, september 16, 2008

Det svenska hedersvåldet

Läser i tidningarna om den svenska världsartisten som är gripen, misstänkt för att ha misshandlat sin sambo. Vet nu vem det är (en av mina absoluta favoriter på den svenska musikhimlen, om nu det är intressant) och hittade också hans tjejs blogg, där hon skriver sin version av vad som hände den där kvällen. Hon hävdar att hon själv skadat sig under ett anfall av panikångest och att han inte är inblandad. Jag vet givetvis inte sanningen och tänker inte diskutera det men får jag ändå ta denna historia som en bakgrund till en diskussion till detta fenomen.

Vi läser och debatterar dagligen om det hedersvåld som finns i andra kulturer. I barbariska kulturer långt borta. Vi konsterar att detta barbariska våld är oacceptabelt och omöjligt att förstå.

Som om inte hedersrelaterat våld finns i vår kultur. Som om inte kvinnor i Sverige - varje dag- våldtas, misshandlas och mördas för att de uppträtt på ett sätt som retade upp deras män. Som om det inte finns kvinnor i Sverige som lever med män som sätter upp regler för deras liv och som straffas när de bryter dessa regler.

Det är så lätt att peka finger... Men detta våld måste stoppas - överallt.

4 kommentarer:

Marianne sa...

Visst är det så! Men det är alltid mycket enklare att peka på "dem". Våld är alltid fel, oavsett vem som utövar det och vem blir utsatt för det.

Emmama sa...

Verkligen! Amen!

Anonym sa...

Ja jag håller m fullständigt!
A-L

Lullun sa...

Oj, har inte bara saknat tid till bloggar senaste par veckorna, utan även svenska nyheter märker jag, för just denna nyhet hade jag inte hört om (måste på grund av jobbet hålla stenkoll på de lokala nyheterna, så när tiden är knapp så måste tyvär svenska nyheterna vänta).
Håller med dig fullständigt. Har själv upplevt en del saker som bara inte får hända, så detta är verkligen något som engagerar mig.