söndag, augusti 10, 2008

Att jobba för kidsen!


Kanske är ni intresserade av att veta mer om mitt jobb? Har fått lite gliringar om att jag varit vääääldigt hemlig med vad jag skriver om jobbet och riktigt så här hemligt ska det inte behöva vara. Jag berättar gärna mer om vad jag gör och hur en dag kan se ut, jag har nämligen ett superroligt jobb!

Vi är en del av en organisation som heter NCH som är en charity som jobbar med och för barn. I vårt fall jobbar vi med familjer som alla har barn under 16 år. Ett annat kriterie är att det ska finnas dokumenterade fall av ”antisocialt beteende” kopplat till familjen. Begreppet är, skulle jag säga, väldigt osvenskt men kan handla om att man på olika sätt har stört/trakasserat/varit våldsam emot/vandaliserat grannar eller det område man bor i. Att man uppträder så här kan ha orsaker som missbruk, psykisk/mental utvecklingsstörning eller att man inom familjen saknar bra ”gränssättning” för barnen.

Det vi gör då familjen kommit till oss är att vi kartlägger familjens nätverk, samordnar stöd från olika organisationer och sen jobbar med till exempel föräldrautbildningar, något som man kallar ”tenancy management” och stödsamtal. En vanlig dag består av klientmöten och massor av motiverande samtal, telefonsamtal till och möten med andra professionella.

Mycket viktigt och bra jobb och nu vet ni lite till. Nya tag imorgon, viktig vecka!

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Vad trevligt att få veta lite mer om ditt jobb!! Jag tycker det låter väldigt givande och jag förstår att du får ut mycket av det. Verkar vara ett mycket seriöst jobb som passar en seriös tjej!

Anonym sa...

Hej Emma!
Jag har fått ett tråkigt besked, min väninnas dotter avled i torsdags kväll dom tror att det var en överdos, 27år.
Hon har 3små barn som e familjehemsplacerade sen ett antal år, dom två äldsta filckornas pappa dog förra året av samma orsak så nu e flickorna föräldralösa. Usch det e så hemskt!
Kram A-L

Emmama sa...

Ceccan: Ja det är verkligen fantastiskt utmanande, trivs som fisken!

AL: Usch så vidrigt! Det var det värsta! KRAM.