torsdag, augusti 28, 2008

Om att visa bilder...

Läste ett intressant inlägg hos Egon (www.egoegon.blogspot.com) igår om publiceringen av bilden på kvinnan som i veckan har dömts för morden på barnen i Arboga. Rätt eller fel? Tydligen rätt i lagens mening. Oförsvarbart i mina ögon och trams av en stor, och en gång respektabel tidning, att försvara publiceringen med hänvisning till att det finns ett allmänintresse när den riktiga anledningen är att bilden säljer en sjujädrans massa lösnummer.

Pengar är ju allt.

Här i UK publiceras inte bara namn och bild på den dömde utan också full adress. Det märkte jag som ni gamla läsare vet när jag för någon månad sedan läste om en våldtäktsdömd man som enligt tidningen bodde snett under oss. Nu är det dock så att han inte alls bor i ”mitt” hus men i och för sig är den som äger den lägenheten.. Och killen som verkligen bor där tyckte det var riktigt läskigt såklart. Men vem bryr sig om honom när man kan sälja extra tidningar på att vräka ut personuppgifter om en våldtäktsman?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom sk kvällspress mer o mer övergått t "skvaller"press så är det inte förvånande att de visar henne på bild. Domen har faktiskt INTE kommit ännu & hennes advokat ska tydligen kräva att rättegången
ska göras om p g a jäv i juryn, står det idag. Så de hela kanske drar ut på tiden. Men som sagt de säljer ju!!!!/ Annelie

Emmama sa...

Oj, jag trodde hon var domd, helt yr! Ursakta felet!

Desiree sa...

Hej Emma, vad kul att ha hittat en spännande utlandsblogg till som din. Kikar gärna in här igen. Jättekul även att du valde att lämna en liten hälsning på min blogg. Ha en bra dag.

egoistiska egon sa...

Bra att du också skriver om det! Och självklart finns det förklaringar, så som anonym här uppe skriver, men det ursäktar ju inget. För hur mycket vi än skyller på kvällspress så publicerar de ju för att VI köper och läser. Och jag kan inte låta bli att tänka att det inte alls var någon större uppmärksamhet när det handlade om att Englas mördare visades på bild överallt...

Marianne sa...

Visst är det trist när världen blir mer och mer hänsynslös i rent vinstsyfte. För det är ju som för din granne, det är en hel del oskyldiga som drabbas.

I vissa lägen - men de måste vara ganska få - kan det kanske finnas intresse att publicera ett foto för att skydda allmänheten, som till exempel en dömd, farlig och förrymd brottsling (som kanske han Juha i Åmsele). Men oftast finns inga sådana omständigheter.

Själv köper jag aldrig kvällspress och går inte heller in och läser dem på nätet.

Anonym sa...

publicera full adress är ju lite lagom onödigt

Millan sa...

Har i UK blir jag alltid lite 'chockad' over hur mycket foton o detaljer de publicerar. Ofta hander det ju har att det visas foton pa manniskor som inte ens kommit till rattegang annu utan helt enkelt 'bara' ar misstankt!

Lullun sa...

Jag håller med dig, och Mariannes ord kunde lika gärna varit mina. Tycker det är helt förfärligt och inte alls intressant att se dessa foton. Och adresser sedan; nej, nej. Det är ju ytterst sällan som sånt kan vara nödvändigt. Stackars er granne! och ja, jag slopar också kvällspressen. minns inte ens när jag gick in på expressen.se och aftonbladet.se osv. De har ju inte så mycket med nyheter att göra längre...

Emmama sa...

Desiree: Valkommen hit! Ligger lite efter med att kommentera kommentarer tyvarr men hej och pa aterseende! :)

Egon: Simpla mordare kan man ju behandla hur som helst tydligen. Och inte bara det, varfor se det som sin uppgift att stilla var nyfikenhet? Jo just det, cash!

Millan: ja man blir chockad dagligen over nyheterna har med alla bilder. Kommer aldrig vanja mig..