söndag, augusti 17, 2008

Nu ska ni på se!

När jag ännu var riktigt ny i Skottland och inte visste så mycket om livet här vet jag att jag tänkte att det är en väldigt trygghet att bo i ett land där man känner till människors vanor. I Sverige vet vi så mycket om varann och det ger en trygghet. Vi vet att vi först jobbar, sen går på friskis och sen går hem och gör fiskpinnar, falukorv, varma mackor eller fläskpannkaka. Sen kollar vi på Äntligen hemma och läser sen Åsa Larsson innan vi somnar. När jag flyttade hit visste jag INGENTING om människorna här och det tyckte jag inte om alls, det gav faktiskt en oroskänsla.

Nu vet jag att det bästa en skotte vet är en full scottish breakfast och när det går dåligt för England i idrott. Bäst är såklart om England blir utslaget ur en tävling samtidigt som man äter frukosten.
Full scottish breakfast innebär ägg, vita bönor i tomatsås (baked beans), stekt svamp, blodkorv (black pudding), bacon, stekt korvkött i fyrkanter (lorne) och en stekt havrekaka med russin och äpplen (glömt namnet..).
Det var nästan bättre att leva i ovetskap om vad skotten äter.

10 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ha, ha... ja oj, det var kanske en lärdom man kunde ha varit utan! Jag antar därför att du, G och Mwaniki inte anammat denna gormet-frukost?! :-)

Kramar till er!
Ulrika

Anonym sa...

Ja ska jag vara ärlig så ser det inte så aptitligt ut på bilden men det kanske inte stämmer?
A-L

Anonym sa...

Ja ska jag vara ärlig så ser det inte så aptitligt ut på bilden men det kanske inte stämmer?
A-L

Anonym sa...

Kan vi konstatera att korvkött är det äckligaste ordet i världen?

Anonym sa...

Blörk.... :P
Men amerikanernas frukost är inte så jättehejsan den heller. Vi blev bjudna på pommes på ett hotell i Key West. Det "hälsosammaste" vi hittade var stekta ägg... hm..

Anonym sa...

oj, jag är verkligen ingen kräsen människa, men detta såg verkligen inte gott ut. Då äter jag nästan hellre getmage i Kenya ha ha ha.......nä skämt å sido. Blir lite nyfiken på om ni har anammat denna frukost.

Unknown sa...

fy vilken osmaklig frukost, hehe!
Sen vill jag tillägga att du just lärt mig om svenska vanor, jag visste nämligen inte att det fanns någon som åt fläskpannkaka eller kollade på Äntligen hemma :D

Anonym sa...

Ser ut som de varit nere o kommit upp igen!!!! Örk.....

Lullun sa...

Men så sant! Ligger mycket i det där du skriver, om att det liksom kan vara lite skämmande. Men det är ju så klart också en del av äventyret och det som i alla fall för mig gör det lite svårt att tänka mig att flytta till Sverige igen. För även om jag just nu (efter 7 år utomlands) har lite dålig koll på Sverige, så går det ju snabbt att komma in i "rutinerna" igen. Men bor man i ett annat land än det man växt upp i, så är det konstant något nytt att "observera"/upptäcka. På gott och ont. Och ont, ja det måste bara inkludera den frukosten. *urk* :D