lördag, oktober 04, 2008

Sunt förnuft och humor


Petra H lämnade en viktig kommentar till mitt inlägg om mitt arbetssätt och inställning till klientarbete. Hon menade att mitt tänk är "sunt förnuft" och jag håller med. Vi delar alltså samma typ av sunda förnuft i detta fall. Så här beskriver Wikipedia.se begreppet sunt förnuft.

Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en
alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en
sund och normal
förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen — det vill säga samlingen av de åsikter om värden och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft.
På förekommen anledning kan jag konstatera att sunt förnuft inte är ett fast begrepp, det är flytande och väldigt individuellt. Tyvärr, enligt mig, jobbar inte alls alla i min bransch efter min inställning och den kan också vara oerhört provocerande, även om den ger tydligt resultat (vilket den gör, jag har fina relationer med mina kollegor och allt fungerar bra). För ett tag sedan hade vi på ett av mina jobb besök av the big bosses från the council (motsvarande kommunen). De kom på besök för att på ett möte diskutera vårt arbete och den kommande budgeten. Min kollega öppnar dörren för dessa människor och säger "välkommen till dårhuset". Hur man kan säga så när vi arbetar med människor med psykiska sjukdomar är för mig helt obegripligt, det är också oacceptabelt. Min kollega som sa det tyckte det var jätteroligt och jag har hört honom återberätta hur rolig han var vid detta tillfälle vid minst 5 tillfällen. Det sunda förnuftet ser alltså olika ut och vad som är roligt och inte varierar alltså också.

Ett uttalande är roligt om det uppfattas som roligt av mottagaren, inte för att den som säger det tycker det är roligt. Håller ni med? Är det något människor i allmänhet tänker på?

5 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är det obegripligt att man kan tycka detta uttalande är roligt och att sedan upprepa och fortfarande inte ha förståt hur klumpigt det var, ett förfluget ord kan ju tyvärr ibland sägas, men då försöker man väl glömma det så fort man kan och inte upprepa det. Personen i fråga måste befinna sig på fel arbetsplats.

Lullun sa...

Det var ju helt galet att säga så. Jag skulle skämmas otroligt mycket om en sådan groda skulle flyga ut ur min mun vid ett sådant tilfälle. Skämt är helt klart beroende av tid och plats. Skämt ska ju aldrig såra dem som råkar höra det. Man måste helt enkelt tänka sig lite mer för tycker jag också!

Petchie75 sa...

Absolut, visst kan en groda komma flygande ibland ur munnen men din kollega verkar ju uppenbarligen tycka att hans skämt var jätteroligt - vilken idiot! Har han samma inställning till de människor som ni har hand om?
Sunt förnuft är ett intressant begrepp, det är väl både kulturellt relativt och som du säger individuellt. Vad en svensk tycker är sunt förnuft kanske inte alls en skotte håller med om... Undra vad din kollega hade sagt om du förklarat varför du tycker att hans skämt stred mot både god smak och sunt förnuft? Kanske han inte alls tänker på vad han säger, eller så har ni inte samma uppfattning om vad man kan skämta om...

Marianne sa...

Håller med. Människor med psykiska sjukdomar är väl extra känsliga för hur de blir behandlade av andra, och då måste man också vara varsam och behandla dem med respekt. Det är någonting som är grundmurat, inte någonting man kan klistra på sig bara när man möter människorna i fråga. Då är det inte genuint, och jag har en känsla av att de människorna känner det inom sig.

Emmama sa...

Mamma: Precis, alla kan hamna i situationer där det blir fel men visst är personen på fel plats.. Och det ska personen snart göras uppmärksam på...

Lullun: Verkligen. Liiite eftertänksamhet i förväg (!!) skulle uppskattas..

Petra: Känner på ganska många plan att denna människa och jag lever i olika världar och samarbetet går sådär om jag ska vara ärlig. Detta har diskuterats och kommer diskuteras igen för även andra har börjat reagera.

Marianne: Exakt! Har man goda värderingar kommer inte denna typen av grodor och då är man naturligt respektfull och det märker klienter! Jobbar också med människor med olika utvecklingsstörningar och jag upplever ofta att de har en extrem förmåga att känna av stämningar och attityder!