torsdag, mars 12, 2009

Fredagstema, show and tell: Min drömdag!

Erica väljer alla teman för mars och dagens tema är "min drömdag"!

Jag måste nästan först säga att jag har min drömdag imorgon lördag! Jag och Gustav ska flyga till Sverige (via Norge denna gången) för att träffa familj och vänner. Mamma och pappa hämtar oss på flygplatsen och jag vet att Gustav kommer vara den gladaste ungen i världen när han förstår vart vi är på väg och att han ska få träffa momo och mofa, mormor och morfar! MUTOR (krävs med kenyanska gener) för att klara flygresorna är inhandlade och mer ska köpas imorgon på flygplatsen för Gustav vill ha en tidning att läsa, säger han. Han verkar minnas att hans pappa alltid läser när vi flyger.

Massor av drömdagar kommer de närmsta två veckorna! Med fika och lek med tjejerna i Göteborg och med mys, skogspromenader och god svensk mat (tänk falukorv, krögarpytt, päroncider och kokt medwurst – bring it on!) med familjen och släkten i Småland! Och mormor ska lära mig göra persiljejärpar – bara det en dröm!

Nu sitter jag dock på jobbet och skriver detta inlägget och då tänker jag lite annorlunda. En bra jobbdag önskar jag mig varje dag jag kommer in! En dag utan kaos och barn som skadats av våld och av att de glömts bort av de föräldrar de är så beroende av (”Neglect” heter det här, vad sjutton heter det hemma?).

Så en drömdag för mig är att vara med allt och alla de jag saknar så mycket här och en drömdag som är mer gällande alla är en dag när alla föräldrar lyckas med det stora uppdrag som ett föraldraskap innebär! Glada barn blir glada vuxna!


25 kommentarer:

Erica sa...

Vilket härligt inlägg!
Låter jätteroligt att du snart kommer att få uppleva drömdagar. Kan tänka mig att det är väldigt speciellt och roligt att åka hem :)
Hoppas du får det jättetrevligt!

Och hoppas du får en bra fredag!

thebromanders sa...

Åh, jag är inte alls avundsjuk!!! Ha det JÄTTESKÖNT!!! Ät lite falukorv och chokladklädda bilar för mig då??

Sparkling sa...

rolgit att du får massa drömdagar framöver :) familj&vänner kan definitivt ge en drömdagar!

Saltistjejen sa...

åh tänk att ni ska till Sverige nu! Och jag med. Iiiiih!!! :-)
Härligt med drömdagar som kommer så snart!
Och ang ditt jobb så förstår jag att det ibland måste kännas oerhört tufft att se barn lida. Men ditt engagemang gör att jag måste säga att du måste vara som en "drmdag" för många av de barn som kommer till er för att få hjälp.
Kram!

Emmama sa...

Erica: TACK, det ska bli sa kul att aka hem lite och traffa alla! :) Kram!

Mz.olsson: Chokladkladda bilar..? Hm, det maste jag kolla upp vad det ar! :) Ska ata massor av falukorv (som jag faktiskt gillar.. ;)) och kan absolut ata for dig ocksa, hehe! :) Kram!

Sparkling: Precis! :) Kram!

Saltistjejen: Jaklarns vad kul det blir att aka hem nu snart ja! :) Och da ses vi ju! :) Tack for det du skrev! Kram!

Miss Marie sa...

vad härligt att du snart snart får uppleva en massa drömdagar! :) hoppas din vistelse i sverige blir underbar! :)

Emmama sa...

Marie: Ja verkligen! :) Tack!

Anonym sa...

hoppas du får två bra veckor här även om det är snö just nu .suck

Emmama sa...

Pim: FIXA UNDAN SNON NU SVENSKAR!! ;)

underytanjag sa...

Fint och tänkvärt inlägg. Själv blev jag kanske lite väl sorglig kan jag känna.. Ha det så roligt i Sverige!

Marianne sa...

Å vad mysigt att få åka hem till filidutter och krögarpytt! Spara nu lite filidutter åt mig, men falukorven kan du få göra slut på ; )

Din drömdag på jobbet är en drömdag för mig också - när ditt yrke inte behövs längre!

Kramar!

It´s all about me sa...

neglected childeren = försummade/vanvårdade barn? Det värsta som finns, för som du säger: glada barn blir glada vuxna (generellt, så är såklart inte alltid fallet, lite handlar ju om gener och medfödda förutsättningar) Förstår inte hur man kan göra så mot ett barn! Och ofta...har väl de som behandlar sitt barn så, själv blivit behandlad på liknande sätt. Life is a circle.

Och så önskar jag dig en underbar vistelse i Sweden såklart!

Fritt ur hjärtat sa...

Härlig tolkning, men kan man längta efter falukorv;-)

Anonym sa...

Härlig resa.

Anonym sa...

Så mysigt du skriver! Hoppas ni får det riktigt skönt "hemma" i Sverige.
Kram!

Vicky sa...

Tittar in för att önska er en riktigt härlig Sverigeresa. Ladda batterierna och njut av allt det svenska!
Hälsa de småländska skogarna :)

Christel sa...

Hej! Jo, nu har jag fixat undan snön åt er, iallafall här i Skåne, den har smält bort idag och jag är så nöjd med detta! På tal om ditt fredagsinlägg så ser jag ju att vi´jobbar med ungefär samma saker, fast i olika "myndigheter", håller med dig helt och fullt att en drömdag blir när alla lyckas vara föräldrar åt sina barn, men vi som möter barnen i olika uppdrag är också viktiga, särskilt när vi vågar tänka med hjärtat! Hoppas nu att er resa imorgon går bra, mutor är bra! Blir det Kalle Anka eller någon annan bra reselektyr åt Gustav? Vilken underbar bild förresten idag av honom i "krokusåkern", han ser helt oemotståndlig ut med sitt trygga goda leende och solglasögonen tillhands! Kram till er!

Anonym sa...

Härligt med någon som vet att de närmaste dagarna kommer att bli drömdagar...som inser att en drömdag inte alls behöver vara långt borta.

Hoppas att ni får underbara dagar!

...och neglect/neglekt är nog ordet...har inte hört något annat :)

Anonym sa...

Chokladklädda bilar är någon sån där säsongskampanj, förut fanns de i klädda i mörk choklad, men nu tror jag det är mjölkchoklad som gäller, ja, ahlgrens bilar alltså...
Det är så härligt med er utlandssvenskar som längtar efter falukorv :D själv gör jag allt för att undvika det...
Barn är så otroligt viktiga! Jag håller med i allt!

Emmama sa...

Underytanjag: Tyckte om ditt inlägg och önskar dig massor av såna dagar! Kram!

Marianne: Precis, tänk om vi inte behövdes, vilken dröm!! Falukorv är ju GOTT, vad säääger du! :) Kram!

Itsallaboutme: Ja, försummade var ordet jag letade efter! Precis, man gör mot sina barn det sina föräldrar gjorde, SVÅR cirkel att bryta tyvärr! Kram!

Fritt ur hjärtat: JAA,tro mig! :) Kram!

Sussie: Tack! Kram!

Marskatten: TACK, vi har det underbart! Kram!

Utlandsmamman: Det ska vi verkligen göra! :) Njuter redan! Kram!

Emmama sa...

Christel: Så det var du, TACK! Hade verkligen inte velat komma hem till snö så all sol jag sett idag var underbar! Hoppas det fortsätter så! Alla som kommer i kontakt med barn kan göra så mycket bra och även om det är vardaglig kontakt och inget stort så kan det ju vara det som räddar ett barn, precis! Kram!

Victoria: Tack, njuter redan! :) Kram!

Leopardia: Mm, låter gott! Men inte så gott som falukorv! :) Kram!

StrandMamman sa...

Önskar dig helt fantastiskt fina drömdagar de närmaste veckorna!! Och hoppas att drömdagen beträffande jobbet också skulle gå i uppfyllelse någon gång... Kram!

Emmama sa...

Strandmamman: TACK! :) Kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag har ju inte gjort temat ännu eftersom jag varit bortrest men du har så rätt, det finns så många olika slags drömdagar. T ex att göra något speciellt - åka hem till familjen i ditt fall - eller det ännu större perspektivet - en förändring i världsordningen, för de här barnen. Och en massa annat. Även materiellt - en dag på spa eller en dag då man får shoppa för 100000 kronor.

Emmama sa...

Anna: Precis, det kan vara så himla olika saker som vore drömmen beroende på hur "långt" man tänker! Kram!