söndag, mars 08, 2009

God veggolunch!

Gjorde good pastagratäng till lunchen och Gustav åt med stor aptit och med munnen full av mat skrek han "MOOORE" när första portionen var slut. Bra betyg från honom. Alltså gott, enkelt och billigt, bästa bästa. Tyvärr ser den ju så trist ut när jag fotade men tänk på all vitlök och grädde som är i, det är ju lika med god mat..

Bryn en hackad röd lök med 2 hackade vitlöksklyftor och 300 gram färska champinjoner. Häll på matlagningsgrädde, lite vatten och smula i 1-2 kycklingbuljongtärningar (grönsaks- om veg). Ha gärna i soja så du "slipper" en helt vit sås. Koka ihop en bra stund och häll sedan såsen över kokad pasta (nästan fördigkokad) som ligger i en ugnsfast form. Riven ost uppe på och gratinera sedan den i ugnen i 220 grader tills osten smält och fått lite färg.

Vi hade sallad med morötter, fetaost, blandade bönor och pinjenötter till. Den salladen till Gustav inte ha "MORE" av kan jag meddela. Men jag gillade!

Vad har ni ätit?

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Ah det lät gott!!! Salladen lät supergod också tycker JAG! Men visst, bönor och nötter kanske inte är favoriten hos de flesta barn??? :-)
Själv har jag hittills endast druckit en stor mugg te.... Håller på att vakna till.... Här har vi ställt om klockan idag till sommartid så vi missade en timmes nattsömn. Det känns faktiskt.
Nu ska jag maila dig!
Kram!

egoistiska egon sa...

ja, vad gott det lät! ska printa receptet och testa i veckan :)

Anna, Fair and True sa...

Håller på att göra en paj på rester just nu. Tomater, lök och broccoli. Hoppas det blir gott!

Jag skulle nog ha ätit mer av din sallas än gratängen! :)

Emmama sa...

Saltistjejen: Konstigt nog var det morötterna aom fick honom att vägra salladen, en liten skitunge (sagt med all kärlek) på hans dagis har tutat i honom att morötter är äckligt. Skit! ;) Kram!

Ego: Återkom med feedback! :) Kram!

Anna: Vaaaa, låter gratängen inte god? ;) Jag älskar den! :) Din paj låter riiktigt god! Kram!

Emmama sa...

Saltistjejen: Konstigt nog var det morötterna aom fick honom att vägra salladen, en liten skitunge (sagt med all kärlek) på hans dagis har tutat i honom att morötter är äckligt. Skit! ;) Kram!

Ego: Återkom med feedback! :) Kram!

Anna: Vaaaa, låter gratängen inte god? ;) Jag älskar den! :) Din paj låter riiktigt god! Kram!

Anna, Fair and True sa...

Jo, menade mest att salladen lät ÄNNU godare! Kan rapportera att pajen blev mumsig!

Emmama sa...

Anna: Okej, snygg raddning! :) Paj ar nog varldens basta mat! Kram!

Anonym sa...

Detta lät mums. Det ska jag testa. På minner lite om en korsning mellan lasagna o makaronilåda o ändå inte.

Emmama sa...

Sussie: Ah lycka till, jag gillar det! :) Kram!