fredag, mars 06, 2009

Vilken vecka - och inte slut ännu! Känns som att jag varit lite frånvarandra här och jag har saknat att skriva. Fredagstemat kommer ikväll, förmodligen sent för jag jobbar fram till nio. Hoppas ännu folk kommer hitta hit.. :)

På jobbet har det varit MYCKET denna veckan. Ledsna barn, arga föräldrar och kollegor i tårar. Bra stöd på jobbet men jag påverkas såklart av detta. Det får mig också att fundera mycket över min egen roll som föräldrar - och yrkeskvinna. När man inom jobbet dagligen jobbar med och stöder familjer där det inte finns bra relationer eller alltid så goda förutsättningar för barn börjar man tänka på vad barn behöver och vad de har rätt till. Det är så lätt att det görs så jäkla präktigt och där minsta lilla sak blir stoooor och hemsk och skrämmande. Familjer lever olika och har olika rutiner. För många barn är dock kaos den enda rutin de har...

Hela tiden å det ena, å det andra. Respekt för familjers olikhet men kunskap om vad barn behöver. Målet är att alla barn ska leva med sina föräldrar - bra - men vissa föräldrar kan kanske inte göra de förändringar som krävs, och hur vet men det? Och att JAG ska avgöra, vilken vansinnig uppgift egentligen. Och när kollegor inte är överens, inte bra heller...

Detta arbete! Och idag mellan 1-9 har jag nästan pass. Sen lite paus över helgen, behövligt!!


KRAM till alla! :)

5 kommentarer:

Vicky sa...

Det låter som du behöver helgvilan efter en tuff arbetsvecka.
Jag förstår att ditt jobb väcker mycket tankar. Du är stark som orkar - för det behövs verkligen människor som klarar av det jobb ju gör! Kram

Saltistjejen sa...

Å emma! Jag förstår att ditt jobb är oerhört tufft! MEN VIKTIGT! Jag är helt säker på att du gör ett strålande bra arbete! Du har hjärtat på rätta ställe, och i enstorlek som är störe än de flestas! Dessutom är du smart! En mycket vass kombo! :-)
Självklart är det hemskt jobbigt när barn far illa och man vill hjälpa. Och det måste bli en del olika åsikter om hur man kan hjälpa. Vi är alla olika som tycker och känner olika inför situationer. Hoppas iallafall att du kan hämta styrka och energi hemma hos din familj! :-)
Och du, såg på Lias blogg att ni ev ska träffas i mars. JAG råkar vara i Skåne i slutet av mars. och hoppas träffa Lia. KANSKE kan jag träffa er båda samtidigt??? DET hade varit hur kul som helst! Men jag vet intevilka datum du o Lia funderar på att ses. Hoppas jag är hemma i Sverige och Skåne då. Jag är där mellan 27 mars - 1 april.
Kramar!!!!

Emmama sa...

Utlandsmamma: Ska bara vila och göra roliga saker denna helgen, TA DET LUGNT! :) Mycket tankar blir det.. Kram!

Saltistjejen: Lia kan ses på fredag em såjag hoppas det funkar för dig också! :) Och TACK för din peppande kommentar!! Kram!

Marianne sa...

Jag tror att du har ett av världens svåraste och VIKTIGASTE jobb. Och jag är övertygad om att du gör det allra bästa du kan för att fatta rätt beslut, och det av rätt orsaker. I övrigt sa Saltis just precis det jag tänkte: Att du har ett stort hjärta på rätta stället.

Och det är just det som gör att det tar på dina krafter, för du lägger ner din själ i att hjälpa barn som behöver din hjälp.

Jag beundrar dig verkligen för det du gör, det ska du veta!

KRAM och hoppas att du känner dig lite piggare nu.

Emmama sa...

Marianne: Jag blir sa GLAD av det du skriver, det behovde jag lasa idag! :) KRAM!