måndag, mars 02, 2009

Mer språk och lite lek

Lördagsmys i pyjamas - ett paaaaar!!


Från jobbet är jag vin vid att se till att förlora i spel. Där låter jag oftast barnen vinna men kan ibland träna dom i att förlora eller se hur de reagerar på det. När man spelar memory med en treåring behöver man dock inte göra sig till för att förlora. Vilket minne han har, helt fantastiskt!


Gustav och jag promenerade hem från dagis idag, Gustav hade jackfickan fylld av russin som han mumsade på samtidigt som han pratade om aaaallt som hänt under dagen. Om sina kompisar och sina lärare och om maten (all denna mat de får, det är som ett småländskt gille!) och om sin franske kompis "Holiday". Ja, egentligen heter han ju Olier men Gustav har visst uppfattat det som holiday.. ;) Holiday hade tydligen "been plaaaaaaaaaying with the cars and then allbody fallen". Allbody är Gustavs eget ord för everyone och jag och Mwaniki älska att säga allbody, det är ju klockrent!


När vi närmade oss lägenheten sa jag till honom att det väl vore mysigt om han sprang in till sin pappa och sa "jag har saknat dig pappa" och gav honom en puss.


STOR SUCK, fick jag till svar. Och "I am big boy. Big boys dont kiss pappa. Big boys dont kiss anyone". Långa nästan korrekta meningar. Man förundras över vad dom kan och var dom får allt ifrån. Gustav är ju inte bättre än nån annan (för gud nåde den moder som lyfter fram sitt barn, pisk är det värt!) utan alla barn i den åldern kan ju plötsligt börja förklara och beskriva, kul!


Nu är det dags att sova, sist på stället att sova blev visst jag idag..

Sov gott!

8 kommentarer:

Taina sa...

Vilken underbar bild! Så sööööt. Du lät väl honom vinna? ;)
Kram

thebromanders sa...

Hej! Kul att du kommenterade hos mig så att jag kunde hitta hit till dig!! Nej, jag behöver sannerligen inte heller fuska i memory!! Mitt minne är inte att leka med:) Aberdeen, Skottland?? Nu blir jag nyfiken på hur du hamnade där?? Kanske får reda på mer om jag gräver lite djupare... får ta o göra det... Ha det bra!!

Mia sa...

Visst är de makalösa på att resonera och vara snusförnuftiga de där 3-åringarna! Allbody - vilket underbart ord och fullkomligt logiskt! :-)

Anonym sa...

Han är rolig din lille kille. Är han duktig på både Engelska och Svenska, eller finns det nått språk som han helst använder mest hemma ? Bara av ren nyfikenhet från Hanna :)

It´s all about me sa...

Helt underbart!
Jag brukar inte gilla att läsa en massa saker om andras barn men dina inlägg om G är alltid så roliga och bra, haha!!

Anonym sa...

Haha, I´m a big boy... Den var rolig.
Oliver brukar istället ta till ett trotsigt Varföööööööör, med världens tjurigaste min.


Det ang tradera-auktionerna... (var är länken förrästen? *blind?*) Man hittar verkligen alla sorters människor bland internetauktioner måsta jag säga....

Emmama sa...

Taina: Tro mig, jag hade ingen chans! :) Kram!

Mz Olsson: Kom hit pga min sambos studier och nu är vi här för mitt jobb och sambon söker jobb! :) Välkommen hit! Kram!

Mia: Håller med, ääälskar allbody! :) Kram!

Hanna: Hanna J? Han pratar helt klart mest engelska och jag längtar efter att ge honom en ordentlig dos svenska när vi åker "hem" på lite semester i mars! :) Kram!

Its all about me: Kul! Försöker skriva om allmängiltiga saker, inte sånt som bara hans mormor vill läsa typ.. ;) Kram!

Sussie: Säger Gustav WHYYY en gång till så kittlar jag honom! Länken finns i min länklista längst ner till vänster! :) Kram!

Marianne sa...

Memory, låt mig tänka, vad var nu det ... ; D

Närå, jag är övertygad om att Gustav är ovanligt smart treåring, så det så!