måndag, mars 23, 2009

När Gustav lånar min kamera

Två bilder har Gustav tagit idag!

På tal om Gustav hade vi vårt första "förfanvartystnubarnet"-situation i Göteborg. På väg till godisaffären såg Gustav en man som var kortvuxen. Jag hade aldrig kunnat tro att Gustav skulle förstå att detta var en vuxen man som var kort utan trodde att han skulle tro att det var en yngre människa eller ett barn. Men Gustav skrek för livet om denna "small man" och när jag inte vände mig om och tittade på mannen Gustav pekade på skrek han ännu högre och pekade med båda händerna. Gustav pekar också alltid på mörkhyade män han ser och kallar dom "another pappa" och eftersom jag inte vill få dessa killar att känna sig pekade på utan anledning brukar jag, om det finns tillfälle säga till dom att "min son säger att du påminner om hans pappa" vilket alltid leder till lite småprat och "hej mannen" eller "hello my broooother". Men i den förstnämnda sitationen blev det svårt och säkert kunde jag hanterat det bättre än att bara försöka få Gustavs uppmärksamhet att hamna på nåt annat än mannen han såg för Gustav ville verkligen prata om just den mannen. Sedan detta tillfället har Gustav berättat för många om att han sett en "small man" och då har jag bara sagt att vissa är långa och vissa är korta och det diskussionsämnet har ebbat ut men det kan säkert bli lika mycket uppståndelse nästa gång.
Med facit i hand ska man inte krångla och schyscha barn när de gör ickevärderande uttalanden.. Men man lär så länge man lever.

13 kommentarer:

thebromanders sa...

Ja, det är inte helt lätt att veta hur man ska reagera i vissa situationer...
Men det där med hur han reagerar när han ser andra mörkhyade män är ju för gulligt:)
Blivande fotograf verkar han ju vara också!!

KARLAVAGNEN sa...

Du är så klok!
Å vad duktig fotograf han är den lille killen!

Emmama sa...

MzOlsson: Verkligen inte! Och som min kompis sa så dissade jag helt hans oskyldiga kommentar genom att göra den konstig.. Men nu är det gjort. Och visst är bildena bra, det var en trevlig överraskning! :)

Karlavagnen: Sån är jag! ;) Gustav är uppenbarligen jäkla haj på fotografering ja! :)

Anna, Fair and True sa...

Som tur är brukar vuxna ändå förstå att barn inte menar något illa utan de bara är nyfikna på det som är nytt för dem!

Den på dockan var ju väldigt konstnärlig!

Millan sa...

Ah naj.... sant dar ar ju ingen hojdare! Vi hade en liknande sitatuion haromdagen. Nils brukade alltid kolla pa Thomas the Tank Engine pa TV forr i tiden och dar finns det en karaktar som kallas 'the fat controller'. I helgen var vi pa en tagstation och Nils ser da till sin fortjusning just en tjock konduktor. Sa du kan ju gissa vad han skrek och pekade pa.... pinsamt varre! kram

Emmama sa...

Anna: Exakt! Och jag tror inte mannen tog illa upp av Gustavs kommentar, kanske mer av mitt hyschande egentligen. ÅH vad dumt jag skötte det!
Javisst är dockbilden himla konstnärlig.. ;)

Millan: Usch neeeeej. Dessa himla barn! Finns det inte munkavlar att köpa billigt på ASDA eller nåt? Kram!

It´s all about me sa...

Sicken duktig fotograf, vinkeln på dockan ser ju ut som värsta profsfotot!

Anonym sa...

Det är svårt att veta hur man ska hantera liknande situationer ja...
Oliver har börjat märka av olika människors hudfärg allt mer och påpekar det gärna. Vi bor ju i en liten håla så det finns inte riktigt människor på hela färgskalan här, så när han väl ser någon väldigt mörk tex så gillar han att påpeka det.
Jag har försökt förklara att det finns både vita, gula, svarta etc... men det är ändå facinerande ibland. Mer facinerande än att se i tv´n.

segsliten sa...

En riktig höjdarfotograf!

Alltid svårt när våra av samhället pådyvlade 'Så här får man inte säga nojor' sätter i gång. För varför får man inte det? Påståendet var helt korrekt, och blev nog egentligen inte pinsamt förrän du lade dig i. Jag har också varit med om sådana situationer. Och varje gång som jag lagt mig i, har jag sedan frågat mig själv varför jag gjorde det värre en det var. Mina invändningar var ju det som gjorde situationen pinsam, inte barnens oskyldiga och helt korrekta påpekanden.
Kram ☺

Emmama sa...

Itsallaboutme: Håller helt med! :)

Sussie: Man får tänka på att de bara säger det de ser och inte värderar utan man kan ju hålla med om att människor ser olika ut och visa hur oviktigt det är genom att inte kommentera för mycket. Barn SER! :)

Segsliten: Exakt! Om du läser mina svar till andra kommmentarer så märker du att jag helt håller med. Men man lär sig av sina misstag, det är det viktiga! :) Kram!

anna of sweden sa...

Wow, Gustav är ju en fullfjädrad fotograf! Dockbilden är så fin! Ja, bilden på lilla mamman är också jätefin förstås! :)

Äsch, må inte dåligt över "small man" incidenten. Vi är inte mer än människor. Nu vet du till nästa gång hur du ska handskas med en sådan situation.

Kram!

Emmama sa...

Anna of Sweden: Javisst blev den bra. Inte alls en slump, bilden är tagen med precision som du förstår! Och du har rätt, ibland blir det fel men nästa gång blir det rätt! :) Kram!

Anne sa...

Vilken sötnos till pojke du har, det måste jag verkligen säga. Han ser bara för söt ut där han posar på översta bilden.
Jag läste alldeles nyligen nånstans att barn i en viss ålder tror att alla män är pappa. Det nämndes bla nån rolig historia där barnet ropade "pappa" till FedEx budet som kom hem till dem med nåt paket och andra liknande exempel som kan bli lite pinsamma...
Och liknande situationer då manliga figurer som påminner liiiite om pappa (kanske bara att de har glasögon om nu riktiga pappa har det).