tisdag, mars 10, 2009

Messerschmidt

På jobbet är jag key worker för många av de familjerna med svårast problematik. Det blir inte enklare av att alla just nu krisar samtidigt. Vad som gör det ännu svårare är att jag ar en sån som helst inte ber om hjälp – jag kan själv och är väl nånstans också arrogant nog att tro att jag är den som löser det bäst. Vilken hemsk insikt, så arrogant jag är! Usch, inte vackert alls. Idag fick jag dock beskedet att jag ska få hjälp av min chef med ena familjen, vi ska jobba tillsammans med dom för att kunna ge ännu mer intensiv hjälp. Första känslan var ju att de inte tycker jag gör det bra nog och att de försöker ta över helt. Men jag var modig nog att fråga om det är så. Bara det ett framsteg! Så var det såklart inte utan familjen behöver mer stöd än vad en person kan ge. Inget personligt emot mig och jag tror dom - ett framsteg till.

Måste bli bättre på att be om hjälp, bättre på att lita på att andra kan hjälpa till! Finns det nån kurs på ämnet nånstans?

Skärpning nu himla soctant!

9 kommentarer:

egoistiska egon sa...

jag fungerar på exakt samma sätt. exakt. och MODIGT av dig att våga fråga, det är ju hur läskigt som helst!

Saltistjejen sa...

Å Emma! Det ÄR verkligen viktigt att inse att man itne alltid ensam kan hantera allt allt allt. Det är det säkraste sättet att bränna ut sig... OCH att samtidigt inte ge den hjälp och det stöd som de personer mans ka stötta egentligen är värda och behöver.
Så det var BRA att du vågade fråga och BRA att du inser att man itne alltid är starkast på egen hand!
Att få hjälp handlar sällan om svaghet utan omatt man med gemensamma krafter kan utföra något som är ännu bättre än om man försöker göra det själv.
Kram på dig!

KARLAVAGNEN sa...

Jag är likadan och hade reagerat likadant. Ingen Bullerby idyll då som du jobbar med...

Marianne sa...

Jag tycker att du är en ovanligt insiktsfull inte-ens-trettioåring.

Emmama sa...

Egon: Usch vad vi ar besvarliga du och jag! BRA men lite jobbiga.. :) Kandes bra att fraga.. Kram!

Saltistjejen: Du har SA ratt, det blir ju bara battre med mycket input och nanstans vet jag det men det ar svart att bjuda in anda, tyvarr! Tack for alltid sa bra kommentarer!! Kram!

Karlavagnen: If only lite mer Bullerbyn!! Ah du ar likadan, ska vi starta klubb? Kram!

Marianne: Och du ar extremt snall som sager sa! :) Kram!

anna of sweden sa...

En konst är vad det är. Som det tar tid att lära sig.
Själv kan jag fortfarande inte. Fasiken att vi alltid ska vara så duktiga vi flickor!

KARLAVAGNEN sa...

Va? Eru inte ens 30 bast? Ovanligt klok kvinna i sina bästa år. Visst kan vi starta klubb!

Though I'm older and got more insurance / Fried green Tomatoes

thebromanders sa...

Det där känns bekant... jag har också JÄTTESVÅRT för att be om hjälp. Vet inte vad det är...
Så du är socialarbetare?? Jobbigt?? Min bror jobbar som det (om det nu heter socialarbetare, vad vet jag??)

Och en sak till: Går American Idol i Skottland?? Har du nån favorit den här säsongen? Ja, det är väl den av alla de här evighetsserierna som jag inte verkar tröttna på...

Emmama sa...

Anna: Exakt, vad vi haller pa! Graa!

Karlavagnen: Oh, tack for det! :) Hoho, love the quote! :)

Mz Olsson: Japp, jobbar i granslandet mellan social omsorg och socialt arbete men ar utbildad socionom. Alskar det! Japp, vi ligger tva dagar efter er och ikvall ar det nytt avsnitt, go DANNY!! :D