lördag, september 12, 2009

Den aberdeenska trafiken

Till dig pappa, en polkagrismini! Mamma, vad vill du se? Förutom Gustav.. :)

Det bästa i den skotska trafiken är att ingen blir arg, nånsin. Inte ens när långtradare står RAKT ÖVER EN VÄG som idag eller när en utlänning som undertecknad hetsfotograferar minis för att visa sin pappa så möts man av något annat än leenden. Jag älskar det. Och busshyfsen måste jag berätta om. Busschaffisar är GUDAR här och de får all kärlek världen har att ge. Låt mig översätta en fras som jag ofta, ofta hör busschaffisar få av människor som går av bussen. Tänk om detta sades i ett land där man lätt glömmer bort de fina chaffisarna och lite tar dom för givet. Busskultur är olika och jag säger inte att man är otrevlig för att man inte tackar för skjutsen, det är ju bara helt enkelt olika mellan länder. Men, detta säger man ofta när man går av... "Tack chaffören, jag uppskattar verkligen att du körde mig hit, ha en bra dag, hej". "Thanks driver, I really appriciate it, have a good day, cheers". Visst är det kärlek det!

Lilla barnet som självklart alltid uppmuntras att säga "thank you, driver" när vi kliver av bussen...

5 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Trevligt! Det behövs inte mycket för att glädja någon. När min bror arbetade som busschaufför frågade han mig en dag om jag visste hur busschauffören såg ut, om det var en man eller en kvinna... Eh... nej.. det tänkte jag nog inte på... Efter det hälsade jag alltid när jag klev på.

Lullun sa...

Men det är ju fullständigt, helt totalt, enormt fantastiskt! Finns det verkligen en plats i världen där det är så?! Underbart! :-)

Emmama sa...

Pysen: Han har helt rätt där tror jag, många tänker inte alls på att det är en PERSON som sitter där utan det är liksom lite som en accessoar.. Märkligt. Bra tänkt av din bror! Kram!

Lullun: I know, Scotland rules liksom. Men jag tycker det är väldigt sympatiskt och trevligt! :)

Elin sa...

Hej! Det är alltid kul att se att folk uppskattas. Det är lit samma här där jag bor, turkiet! Gäller dock inte turister utan endast lokalbefolkningen (med mig själv inräknad såklart)! när bussen stannar så tackar dem oftast när de kliver på (vi har inte systemet med busshållsplatser utan man hoppas på där man står, gäller de mindre bussarna) sen pingar man inte utan man ropar till chaförren att man "vill kliva av" eller "om han kan stanna där det passar bäst för honom" och sen om man går av i fram så tackar man för skjusen och ber honom ha en bra dag! Det är så kan gå till här och jag har blivit påverkad och säger alltid samma saker till chaffören!;) en positiv påverkan på en trist svensk!;) ha en bra dag!

Emmama sa...

Elin: Men visst är det så himla trevligt att se det! Jag älskar det, man ska inte ta människor som gör bra ifrån sig för givet, helt rätt. Gillar att läsa om din vardag i Turkiet, kommer snart tillbaka och läser. Kram!