tisdag, september 01, 2009

Svenskträff och sänglängtan



Så skönt det var att komma hem från en lång jobbdag nyss. Kompis P passade GG när jag jobbade och bananodlarn var och tränande JuJutsu och det var en glad liten loppa jag fick med hem från henne för en timme sen. En liten loppa med håret uppsatt som Musse Pigg. Trots att det är alldeles för sent för lek så leker Gustav nu lite med sina bilar här brevid. Fem minuter har han fått till att leka klart, sen är det sovdags, även för mig.
När Gustav och jag cyklade hem träffade vi ett gäng svenska killar som gjorde stan! Garanterat båtfolk (oljekillar antagligen?) för de kom gående från hamnen. När de förstod att jag var svensk sa den ena "har du cyklat hit - det är ju jättelångt"- HAHA. Klart jag cyklat hit ända från Sverige. Härligt med svensk humor (vad nu det är?)! Jag blev barnsligt glad av att få prata lite svenska och eftersom herrarna var hungriga tipsade jag om La Bombardia på Castle Gate, Five längst upp på Union Street eller om Tiger Tiger på Ship row. Jag kan min stad nu, kände jag då, det var en rolig känsla. Och killarna var glada över alla tips såklart!
Längtar verkligen till min säng nu så det blir gemensamt sängdags här strax. Hoppas alla haft sköna tisdagar!

4 kommentarer:

frida sa...

Härligt det ser ut...

KARLAVAGNEN sa...

Trevliga Göteborgare måste det ha varit. Men knappast Mint sauce... :-)

Gulle Gustav!

heffamamman sa...

Underbart med glada små loppor. :) Och roligt att kunna hjälpa besläktade själar ute på vift. Då vi bodde i Maastricht (på en av huvudgatorna genom staden) så träffade maken på en finskregisterad långtradare ute på vår gata. Som hade kört helt fel och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen. Det visade sig vara ett finlandssvenskt par från Närpes i Österbotten. De behövde fylla på sitt proviantförråd, så maken gick med dem till den närmaste mataffären och sen visade han hur de skulle ta sig tillbaka ut till motorvägen. Den dagens goda gärning. ;)

Du frågade annars vilken gröt som jag brukar skicka till dottern. Det är den här: http://heffaklumpeliv.blogspot.com/2009/05/ett-skepp-kommer-lastat-med-grot.html?zx=766dc83ceba34c71 Perfekt för den som har försovit sig och behöver fixa frukost på en minut. ;) Man behöver alltså bara tillsätta kokt vatten.

Ha det bra!

Emmama sa...

Frida: Ja, han äälskar att vara där! :)

Karlavagnen: Precis vad det var det! :) Härliga killar och jag blev heelt uppspelt!

Heffamamman: Det finns här också, en variant på det i alla fall! :) Heter Readybreak och är GOTT så det måste du tipsa dottern om om hon nu inte känner till det redan! :) Kram!