måndag, september 07, 2009

Miss, Mz, Mrs, Master och Mr



Alla titlar som man har här är en viktig del av kulturen. Jag är ju en Miss (dubbelt upp, ogift som jag är, vilken miss och vilket MISStag han gör bananodlarn). Om den jag pratar med inte vet om jag är gift eller inte så säkrar man med att kalla mig Mizz, vilket fångar upp båda begreppen. När jag ringer BT (motsvarande Telia) eller Scottish Gas (om gasvärmen) så är jag Miss eller Mizz om jag inte blir Madam vill säga. Madam känns ju inte helt modernt.


Bästa titeln är dock Gustavs! Små tjejer kallas ju såklart Miss men småkillar kallas Master. Alla brev till Gustav, från vårdcentral och dagis och vad det kan vara, är addresserade till Master G. Även medicinburkarna ovan.


Nu ska jag se till lille Master och se hur det går med hans lunch.

9 kommentarer:

Susanna sa...

Men - hahahaha - vad roligt! Master Gachuba. Det låter det!

Miss Marie sa...

Haha! Det visste jag faktiskt inte!? Men lite roligt är det... Det känns taget ur någon film från 40-talet, med en butler! :)

Livet på Citronodlingen sa...

Fint så det förslår :o)

Annika sa...

Haha, mer fomellt than in the US of A. Här blir nog ingen småkille kallad "master" mer än på skämt.
Mizz, har jag aldrig hört. Antar att i USA är man då MS.
Madam, eller ma'am, är vanligt här...AND I HATE IT!!!
Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Jo men det är ju normalt.
La DIVINA får man gärna titulera mig när jag har en modest dag.

Lullun sa...

Det gäller ju att sätta upp de små på pedistaler och låta dem regera över allt som händer där hemma i familjen. Master, jo jag tackar. (Och haha till Karlavagnens kommentar. ;-) )
Är nog ganska nöjd ändå att detta är ett titellöst samhälle där man kommer långt med bara förnamnet (dessutom är listan över godkända grönländska förnamn så enormt lång och befolkningen så liten, att många faktiskt är hyffsat ensamma om sina namn. Fast visst har vi motsvarigheter till Anna och Maria även här. ;-) )

Emmama sa...

Susanna: Han skulle vara högfärdig om han visste om det! :)

Marie: Oh, du har missat det?! Ja, det är faktiskt mest komiskt.. :D

Pysen: Jepp :)

Annika: Menar MS men man säger ju Mizz, i alla fall här..? Eller hur uttalar ni det där? :)

Karlavagnen: :D Det ska jag komma ihåg! :D

Lullun: Titellöst rular tycker jag! :) :) Vad är de vanliga grönländska namnen föresten? Är det vanligt med namn som har speciella betydelser eller går det mode i namn även hos er?

Anna, Fair and True sa...

Jag skriver oftast Miss (ja, min sambo gör också ett MISStag) men egentligen säger mitt feministiska jag att jag borde använda det mer neutrala Ms. Så uråldrigt att män alltid är Mr men vi kvinnor definieras utifrån om vi är gifta eller inte. Men Ms finns ju i alla fall så man kanske inte ska klaga och å andra sidan inte ta det så allvarligt. Då är det värre att bli kallad Mrs John Smith efter sin man och helt förlora sin identitet som är en så vanlig kutym i USA!

Emmama sa...

Anna: Oh, ännu en MISStagande kille alltså, attans! Håller med, det borde vara Ms och Mr, varför inte liksom. Och såklart kan man som barn vara miss och master för det är ju så extremt göllis! Men att vi ska ändra oss och bli någon annans - no no no. Man får klaga på sånt, tycker jag! :)