torsdag, september 10, 2009

Skotska hus

Jag har bloggat om skotska hus förut men det är så kul att jag gör det igen. Här har ni två vanliga typer av hus..


Villor som liksom sitter ihop och har trädgårdar med stenmurar på baksidan. Verkar mest användas för att hänga tvätt för jag ser SÄLLAN utemöbler.. Men gillar dessa mycket!

Typiskt Aberdeenskt hus i granit med vita fönsterramar (herregud, vad heter det??). Ofta med färgade dörrar (röda eller blå oftast) och så skorstenar med många små pipar på. :)

6 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Fönsterkarm?

Saltistjejen sa...

Fint!
De där husen som sitter samman är rätt vanligt här också i ytterområdena. Men här är de oftat i rött eler brunt tegel. Men själva principen är densamma med små trädgårdar. Här är det dock oftast framsidan det ahndlar om. och här pyntar många av bara den!!!!! Det är diverse kitchiga saker man kan hitta i folks trädgårdar haha!
Kram!

frida sa...

Föredrar framsidan:)

Sussie sa...

Ståtliga hus men jag kan inte hjälpa att tycka att regnbågen borde falla ner över husen i Scotland. :)

Petchie75 sa...

Jag gillar den brittiska arkitekturen! Den påminner mycket om den belgiska - Bryssel är också fullt av tegelradhus med långa, smala trädgårdar - OM man har tur, ibland är det ingen trädgård alls och då fattar jag inte grejen med hus!?
Ha ha, jag gillar Annas kommentar - jag kunde inte heller komma på vad det heter... FÖnsterfoder tänkte jag.

Emmama sa...

Anna: Jamen, alltså jag menar mer hela, det som är runt om. Är inte karmen bara nere..? :)

Saltis: Intressant! Här är framsidorna ofta HELT intetsägande, måste hitta exempel! SÄLLAN mycket konstigheter men har nåt exempel som jag ska försöka smygfota.. :)

Frida: Det är inte samma hus dock och jag gillar även baksidorna, privata och ofta lummiga och fina! :)

Sussie: Haha, jag håller litegrann med.. :)

Petra: Jag tycker också det är fint, lite pampigt nästan. Precis, trädgård är ju halva nöjet (och typ halva bördan) med hus! :) FönsterFODER, heter det så? :)