söndag, september 06, 2009

Fruktsallad och formulär...



Är det där du bor samma ständiga ifyllande av formulär och consent forms för ditt barn som går på dagis eller i skolan? Minsta lilla beslut måste man i ett av stämningarnas land ge skriftligt tillstånd till. Här ovan ger jag tillstånd för personalen på Gustavs dagis att borsta hans tänder och blanketten ska jag försöka komma ihåg att lämna in imorgon... Och nedan fyller jag i ett formulär till care commission där jag svarar på kvalitetsfrågor om Gustavs privata förskola. Är den bra, hur är personalen, hur involverad uppmuntras jag att vara, hur är byggnaden, är inlärningen individanpassad.. Jättebra att det hålls koll. Och jag kunde inte vara mer nöjd med hans förskola, den är som en dröm, på alla plan! Care commission är den myndighet som kvalitetssäkrar alla inrättningar inom vård, skola och omsorg här och är även den myndighet som "håller koll" på min arbetsplats och som satt upp de riktlinjer vi arbetar efter. När som helst kan de knacka på dörren och vilja se att vi följer de regler som finns och att vi ger rättvist och bra stöd till våra klienter.

Efter mycket ifyllande behövs nu lite god fruktsallad. Jordgubbar, äpple, clementin, vindruvor, banan och persika, GOTT.

8 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Britterna är ju bra på utvärderingar så jag förstår det formuläret. Men att behöva ge tillstånd till personalen för tandborstning???!!!

Emmama sa...

Anna: Jamen du vet, tänk om de råkar skada hans tandkött och får en ilsk morsa på dig som stämmer dom på typ RIMLIGA TVÅ MILJARDER för sveda och värk..! :D Hehe.. Utvärderingar är toppen, mer sånt men detta lilla consentet kändes ganska självklart på nåt sätt.. :)

Lullun sa...

Jösses! Ja, jag vet att landet jag bor i extremt, fast åt andra hållet, så jag har alltså bara skrivit under ett enda papper och det var blanketten jag fyllde i den gången jag satte upp sonen på väntlista för att få dagisplats. Det är nu 4.5 år sedan och sonen har flyttats från dagiset för de minsta till ett helt annat och det har inte varit ett enda formulär eller något därimellan...

Livet på Citronodlingen sa...

Det skulle vara på plats med en care comission här i Italien tycker jag...

heffamamman sa...

Hälsa förskolan att de ska tugga xylitoltuggummin istället så slipper de hålla reda på tandborstar. Fast det finns väl inte hos er... åtminstone har dottern inte hittat sånt i butikerna. Det är alltså en annan sak som alltid finns i paketen som jag skickar till Skottland. Stoora påsar med finska xylitoltuggummin. Alla utom maken och Heffaklumpen är xylitoltuggomaner av värsta sorten i vår familj. ;) Här i Finland är det länge sen man slopade tanborstarna på förskolorna.

Maken har en del kontakt med UK genom jobbet och han brukar ibland sucka över alla deras regulations. I somras så bad vi personalen på PremierInn i Aberdeen att värma en burk mat till Heffa, så där lagom varm bara. Men burken kom tillbaka ovärmd. För enligt bestämmelserna så måste maten värmas till minst 70 grader (tror jag det var) för att inte kunna förorsaka hälsoproblem. Heffa var dock vrålhungrig och vi ville inte skålla hans lilla tunga, så han fick äta burken rumstempererad istället. Det är ordning och reda med skottarna. ;)

Här hos oss så får vi skriva under så där lagom mycket tillstånd och annat till skola och dagis.
Ha en fin vecka!

Emmama sa...

Lullun: Oj, det var extremt åt andra hållet kanske men mer sunt ändå. Detta med stämningsriskerna gör det LÖJLIGT ibland, de har varning för halka-skyltar uppe JÄMT, även på raka torra golv för att hålla sig säkra.. Nu är det ingen jätteuppgift att fylla i formulären men säger väl en del om kulturen..

Pysen: Berätta gärna mer, vad har du sett?

Heffamamman: Vad kul att du skriver det för jag har letat och letat men det finns inga. I Sverige finns det ju jättebra tandvårdande produkter för barn och jag brukar köpa med mig bamse-tuggummina till exempel... :) Kanske går de med på att importera det..? :)

Cecilia/svengland sa...

Vänta bara tills de blir lite större...då blir det ÄNNU fler lappar som ska skrivas på! :-)

Emmama sa...

Cecilia: Uuuusch, säg inte så! :D